Probléma, amelyre az alprojekt megoldást nyújt:
A Veszprém – Balaton térség Budapest után a második legnépszerűbb turisztikai desztináció Magyarországon, ugyanakkor a térség turizmusát nagyon erős időbeli szezonalitás (június- augusztus) és földrajzi koncentárció (Balatonfüred, Siófok, Keszthely+Zalakaros, Hévíz) jellemzi.
Ez a két tényező nagyban befolyásolja a térségi vállalkozások hatékonyságát, a szezonális munkalehetőségek nem tartják meg a fiatalokat és a vállalkozások eredményessége, hozzáadott értéke messze elmarad az országos átlagtól, ami a jelenlegi működés és siker fenntarthatóságát nagyban veszélyezteti.
A turisztikai árbevétel 60%-a 5 városban jön létre, valamint a bevételek kb. 40%-a realizálódik a régión belül.
A turizmus versenyképessége nagymértékben kötődik annak fenntartható jellegéhez, mivel a turisztikai célpontok minősége erősen függ természeti és kulturális környezetüktől, valamint helyi társadalmi beágyazottságuktól. Bár magas életminőség jellemzi a térséget, alapvetően elöregedés jellemzi, ami a fenntarthatóságot veszélyezteti.
Az alprojekt célja:
A Turizmus egész évben alprojektben olyan arcát szeretnénk bemutatni a Balatonnak, a Veszprém – Balaton térségnek, amely a fenntarthatóság és körforgásos gazdaság jegyében, egész éven át változatos programokkal várja a vendégeket.
Ugyancsak a fenntarthatóság jegyében együttműködések révén olyan vállalkozói/szolgáltatói közösséget szeretnénk kialakítani, akik az őszi, tavaszi időszakra is élménydús lehetőségeket kínálnak. Célunk, hogy a vendégek ne csak nyáron gondoljanak a balatoni aktivitásokra, hanem a főszezonon kívül is. Szeretnénk, ha a körforgásos gazdaság alapjai meghonosodnának a Balaton térségben. A vendégek és a helyiek a helyi vállalkozásoktól szerezzék be az élelmiszereket, fogyasztási cikkeket, melynek következtében megerősödnek a vállalkozások, a fiatalok helyben maradnak, családot alapítanak, más szolgáltatók is megélnek, még több vendég érkezik a térségbe, mely gazdaságilag is erősödik.
A körforgásos gazdaság és a turizmus kapcsolata:
A körforgásos gazdaság fogalom tulajdonképpen visszatérést jelent a természet rendjébe, ahol minden folyamat, tevékenység vége egy új kezdetét jelenti.
A körforgásos gazdaság koncepció azért került a döntéshozók figyelmének a középpontjába, mert sajnálatos módon a hulladéktároló kapacitások kimerülőben vannak, illetve a termelésben felhasznált nyersanyagokból is hiány keletkezik, nem áll rendelkezésre olyan mennyiségben nyersanyag készlet, amelyre szüksége lenne.
A körforgásos gazdaság modell, amely úgy tekint minden hulladékra, mint erőforrásra, a lineáris gazdaság alternatívájaként jelent meg
A lineáris gazdaság modellben a felhasznált nyersanyagokból, erőforrásokból keletkező hulladékot nem hasznosítják. Ezzel szemben a körforgásos gazdasági modell esetében a termelési folyamatban, a teljes életciklus időtartama alatt, minél hosszabb ideig őrizzük meg az értékeket, a termékbe fektetett munkát, energiát. Ezt egy értékmegőrző koncepciónak is felfoghatjuk, amely az újrafeldolgozáson, újrahasznosításon alapul.
A körforgásos gazdasági modellt az Ellen McArthur Alapítvány* dolgozta ki, és az Európai Unió is prioritásként kezeli a körforgásos gazdasági modellre való áttérést.
Alapvető cél: visszaforgatni a termelési folyamatba, és minimalizálni a hulladék képződést.
A körforgásos gazdasági modell alkalmazása a turizmusban:
- Olyan körforgás megteremtése, amely a régiót egész éven át vonzóvá tudja tenni.
- Helyi alapanyagok felhasználása, helyi szolgáltatások igénybevétele, beszállítói kapcsolatok, távolságok minimalizálása.
- Négy évszakos kínálat megteremtése, olyan turisztikai csomagok, élményláncok kialakítása, és kommunikációja, amelyek a főszezonon kívül is attraktív kikapcsolódást jelentenek.
- Időbeni és területi koncentráció kiegyenlítése, enyhítése.
- Olyan turisztikai szolgáltatókkal való együttműködések elősegítése, akik a fenntartható turizmus elvét vallják, pl. környezetbarát szállítási lehetőséget biztosítanak.
- Törekedni kell arra, hogy valamennyi fenntartási és üzemeltetési tevékenységet fenntarthatóvá tudjuk tenni.
- A turistákat szemléletformáló tartalmakkal arra kell ösztönözni, hogy olyan termékeket, szolgáltatásokat vásároljanak, amelyek megújuló, fenntartható, újrahasznosítható tulajdonságokkal rendelkeznek
- Új építés, vagy felújítás esetén megújuló energia és környezetbarát alapanyagok felhasználása.
- Intelligens beltéri klíma: energia felhasználást mutatja, a vendég és a szolgáltató is információt kap a fogyasztásról.
- A tulajdonosi alapú modellek helyett inkább a lízing alapú igénybevétel alkalmazása, preferálása.
- Újrahasznosított bútorok, berendezési tárgyak használata.
- Vízfogyasztás kontrollálása, épületen belüli körforgásos rendszerekre való átállás, kiépítés.
- Szürkevíz újrahasznosítása: kézmosásnál keletkező víz, szűrés, csírátlanítás utáni újrafelhasználása (pl. wc öblítésre).
- Környezetbarát mosatási politika, organikus vegyszerek, mosószerek használata.
- Élelmiszerpazarlás minimalizálása.
- Csomagolásmentes vagy környezetbarát csomagolási technológiák alkalmazása.
- Villamos energia, fűtési energia csökkentése, megújuló energia felhasználásra való átállás.
- Közlekedés: alacsony CO2 kibocsátású közlekedési módokra való áttérés.
- Közösségi közlekedés vagy elektromobilitás ösztönzése, e-bike-ok alkalmazása.
A COVID vírushelyzet miatt kialakult pandémia pozitív hatása, hogy az üvegházhatást okozó CO2 kibocsátás visszaesett, azonban a pandémia elmúltával újra visszaáll a termelés intenzitása, ezzel a káros anyag kibocsátás is megnő, illetve a korábbi szintre áll vissza. Ezekre a feladatokra fokozottabban kell figyelni.
Tevékenységek az alprojekten belül:
- Együttműködések kialakítása olyan szolgáltatókkal, akik a fenntarthatóság és körforgásos gazdaság alapelveit vallják.
- 20 élménycsomag kialakítása a gyermekes családok, és a fiatal felnőttek részére, amelyek attraktív és élménydús programot kínálnak az őszi és tavaszi időszakban, illetve négyévszakon át.
- Az élménycsomagokból videoanyag készítése, szemléletformáló, és promóciós eszközként való alkalmazása.
- Élményorientált, gamifikált honlap kialakítása, melyen a körforgásos gazdaság alapelvein, és hasznos, használható gyakorlati információkon kívül turisztikai információk is megjelennek az ősztől-tavaszig tartó időszakra vonatkozóan.
- Szakirodalom tanulmányozása, tanulmányok, publikációk készítése.
- E-learning tananyag fejlesztés.
- Játékos, szemléletformáló feladatok alkalmazása.
A videóban a “Turizmus egész évben…” alprojektről beszélgetünk Varga-Dani Barbarával és Neumanné Dr. Virág Ildikóval:
*Az Ellen McArthur Alapítvány a megvalósítás négy fő elemét határozta meg:
- Az első a körkörösség és az életciklus-alapú szemlélet megjelenítése már a gazdasági tervezés folyamata során;
- A második feltétel az új, innovatív üzleti modellek kifejlesztése és alkalmazása (kölcsönösen előnyös, akár ágazatközi üzleti megállapodások, platformok révén);
- Harmadik elemként említi a tanulmány a termékek életciklusának lehető legnagyobb mértékű meghosszabbítását (egyúttal a hulladékok keletkezésének visszaszorítását);
- Negyedik szempontként jelenik meg a rendszerszintű ösztönzők és a kedvező gazdasági (üzlet) környezet megteremtése. Ez utóbbi területen a kormányzati szereplők felelőssége és jelentősége óriási.
Az alprojekt a 2019-1.3.1-KK-2019-00015 azonosító számú, „Körforgásos gazdasági alapokon nyugvó fenntartható kompetencia központ létrehozása a Pannon Egyetemen” című Pályázati Projekt keretében valósul meg.