Kompetenciák kutatási területen
- Település- és régiómarketing
- Turisztikai vállalati marketing
- Fogyasztói magatartás
- Foglalkoztatás és humánpolitika a turizmusban
- Rendezvénymarketing, szponzorálás
- Szállodai környezetvédelem
- Turisztikai menedzsment (vállalati és térségi)
- Terület- és termékfejlesztés a turizmusban
- Határmenti együttműködések
- Turizmus és a környezet kapcsolat
- Ökoturisztikai fejlesztések
- Turizmus makro- és mikroökonómiai vonatkozásai
- Turisztikai versenyképességi vizsgálatok
Továbbképzési, felnőttképzési programok
- Rendezvényszervezés
- Marketing-ismeretek turisztikai kisvállalkozások számára (tréning)
- Szervezeti együttműködés és szervezetfejlesztés a turizmusban (tréning)
Ügyviteli tanácsadás területei
- turisztikai marketing
- turisztikai projektek megvalósíthatósági tanulmányai
- turizmusfejlesztési koncepciók és tervek kidolgozása
- rendezvényszervezés
A tanszék kutatás-fejlesztési referenciái
A Turizmus tanszéken az utóbbi években az alábbi kutatási és fejlesztési projektek valósultak meg:
- Magyar-Horvát IPA cross-border együttműködési program (Regional tourism product plan of the Hungary-Croatia IPA cross-border co-operation programme 2007-2013): a projekt elsődleges célja világos stratégia kidolgozása volt, mely keretet adhat későbbi az IPA Program keretében támogatható turisztikai és kulturális fejlesztési projektekhez. A projekt eredményeként elkészült egy átfogó turisztikai koncepció a régió egészére, egy GIS adatbázis, vonzerőleltár, tájképelemzés stb. Továbbá kidolgozásra került egy marketingstratégia és speciális termékekre bontott marketingterv (vízi turizmus, ökoturizmus, vadászturizmus stb.) (2011).
- Ifjúsági turizmus stratégia: A stratégia összeállításának célja a magyarországi ifjúsági turizmus hosszú távú fejlesztési irányainak kijelölése, valamint a hatékony fejlesztés megvalósításához szükséges szakmai munka szervezeti kereteinek és tartalmi vonatkozásainak meghatározása. A stratégia készítése során elsősorban a 18-30 éves korosztály turizmusára összpontosítunk (2010).
- Útmutató látogató- és családbarát ökoturisztikai bemutatóhelyek tervezéséhez, kialakításához. Az útmutató az ökoturisztikai látogató- és fogadóközpontok, tematikus bemutatóhelyek, tanösvények látogató- és családbarát fejlesztéseihez és eredményes működéséhez konkrét, a gyakorlatban is alkalmazható javaslatokat fogalmaz meg. Az útmutató az Országos ökoturizmus stratégia egyik kiemelkedő intézkedésének részletes, gyakorlatban is hasznosítható mélységű kidolgozása, amely nemzetipark-igazgatóságok és más ökoturisztikai szolgáltatók számára készült (2009).
- Balaton világörökség várományosi terület helyi közösségének attitűdvizsgálata világörökség tekintetében: a Balaton Fejlesztési Tanács megbízásából „A Balaton Világörökség várományosi helyszín felterjesztési dokumentumainak előkészítése” projekt keretén belül készített tanulmány. Elsődleges kutatással alátámasztva vizsgálja a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet világörökségi várományos területein a helyi közösség elképzeléseit és elvárásait a tervezett világörökséggé nyilvánítással kapcsolatban (2009).
- Tudatos utazók – felkészült szolgáltatók: fogyasztóvédelem a hazai utazási kultúrában: a projektben a Tanszék a Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete kiemelt szakmai partnereként vett részt. A program célja a turisták és a vállalkozások fogyasztóvédelmi ismereteinek bővítése, a tudatos turisztikai fogyasztási szokások kialakítása az utazók tájékoztatásával, valamint a turisztikai szolgáltatók munkatársainak továbbképzése (2009).
- Zalakaros versenyhelyzetének javítása Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban: az innovációs fejlesztés az élesedő nemzetközi versenyhelyzetben való helytállás lehetőségeit tárja fel, javaslatokat téve a célpiacok kiszélesítésével, hatékonyabb elérésével és jobb kiszolgálásával kapcsolatban (2009).
- Ökoturizmus fejlesztési stratégia – Az Önkormányzati és területfejlesztési Minisztrérium Turisztikai Szakállamtitkársága megbízásából az Aquaprofit Zrt-vel a Pannon Egyetem Turizmus Tanszéke közösen készítette az Ökoturizmus Fejlesztési Stratégiát 2008-ban. Széles körű egyeztetések és szerteágazó kutatási eredémenyeként született meg a fejlesztési dokumentum.
- A Kelet-Balatoni Kistérség Turizmusfejlesztési Koncepciója: a tanulmány szerint a Balaton két leglátogatottabb térsége (Siófok, illetve Balatonfüred környéke) között elterülő kisrégió a célpiacok igényeinek alaposabb megismerésén alapuló, térségi szinten összehangolt stratégiával javíthat versenyhelyzetén (2008).
- A Várpalotai Kistérség Turizmusfejlesztési Koncepciója: a tanulmány a nagyipar hangsúlyos jelenléte folytán turisztikailag viszonylagosan kedvezőtlen helyzetben levő kistérség reális fejlesztési lehetőségeit méri fel, és ezekre alapozva meghatározza a stratégiai fejlesztési irányokat, valamint a célok eléréséhez szükséges eszközöket (2007-2008).
- MTW – Making Tourism Work: An Initiative for the Health and Wellness Tourism Sector: az Európai Bizottság Leonardo da Vinci Programja keretében támogatott projekt célja egy speciális tréning-módszertan és a hozzá kötődő oktatási anyag kidolgozása a gyógy- és wellness-turizmus területén dolgozók számára, valamint az ezeket megalapozó kutatások elvégzése (foglalkozások meghatározása, karrier és mobilitási lehetőségek a gyógy-wellness turizmus területén) (2007-2008).
- E-Vocabulary: a hét ország részvételével és az Európai Bizottság Leonardo da Vinci programjának támogatásával megvalósuló projekt célja egy átfogó jellegű on-line turisztikai szakmai szótár összeállítása, amely hozzájárulhat a turizmusban foglalkoztatottak európai mobilitásának fejlődéséhez (2006-2007)
- Pápa Város Turizmusfejlesztési Koncepciója: a tanulmány a korábbi két fejlesztési koncepció célkitűzéseinek megvalósítását vizsgálva és a városfejlesztési tevékenység eddig elért eredményeire alapozva határozza meg a következő időszak feladatait, javaslatot téve a kínálat új hangsúlyok szerinti átstrukturálására (2006-2007).
- Training for the Sustainable Development of Tourism Destinations: Tourism-Site hálózat által koordinált, kilenc ország részvételével és az Európai Bizottság Leonardo da Vinci programjának támogatásával megvalósult projekt, mely során Interneten hozzáférhetõ oktatási anyagok (esettanulmányok) készültek a fenntartható turizmus témakörében (2005-2007).
- A Közép-dunántúli régió Regionális Operatív Programja turizmus magterületének kidolgozása: a széles körű szakmai egyeztetésen alapuló tervezőmunka az NFT II. célkitűzéseinek érvényesítésére törekedett a regionális turizmusfejlesztésben. Az elkészült dokumentum fogalmazta meg az európai uniós források turisztikai célokra való felhasználásának alapelveit a régióban (2005-2006).
- Aladdin – Mobile Destination Management for SME’s: tíz európai partnerre kiterjedõ kooperációs kutatás az Európai Bizottság Kutatási Főigazgatóságával kötött szerződés alapján (2005-2007).
- BILLARD – Regionális Menedzser Képzés: az EU Leonardo programjának támogatásával zajló, hat országot érintő projekt, melynek célja a regionális fejlesztési programok és projektek megvalósításával kapcsolatos feladatok ellátására felkészült szakemberek képzési programjának kialakítása és kipróbálása (2005).
- A Közép-dunántúli turisztikai régióban jellemző fogyasztói szokások vizsgálata: hiánypótló jellegű információ-gyűjtés elsődleges forrásokra támaszkodva, a további marketing-tevékenység megalapozása céljából (2005).
- Turisztikai felsőoktatás továbbfejlesztése: a HEFOP 3.3-as program keretében futó, az üzleti felsőoktatás új szakjainak kialakítását célzó pályázatban a Pannon Egyetem Turizmus Tanszéke a Turizmus-vendéglátás alapszak munkálatainak koordinálásban vett részt (2005-2006).
- Nyugat-Balaton termékfejlesztési és kommunikációs terve: a Nyugat-Balatoni Térségmarketing Kht megbízásából készült tanulmány a meglevő marketingkoncepcióra építve tett további konkrét javaslatokat, a térségi kínálat nagyobb fokú integrálását célozva (2005).
- Alsóörs, Felsőörs, Csopak, Paloznak és Lovas turisztikai koncepciója: az öt falu sajátos értékeinek és adottságainak turisztikai szempontból történő kiaknázását, valamint az ezekre épülő termékfejlesztési irányok kialakítását szolgáló tanulmány (2005).
- Hévíz Város marketingterve: az egyik legismertebb hazai desztináció további turisztikai fejlesztésének követendő céljait és az ezek eléréséhez szükséges eszközöket meghatározó tanulmány (2004).
- A veszprémi Dubniczay-palota turisztikai hasznosítása: a műemléképület felújítására irányuló pályázatban a Turizmus Tanszék a marketingterv elkészítéséért volt felelős (2004).
- Fürdőigazgatóságok a Balaton-régióban: a Magyar Turizmus Rt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatóságának megbízásából készült tanulmány egy több helyütt működő modell megvalósíthatóságát vizsgálta a Balatonnál (2004).
- Rendezvényszervezés: A Balaton Régió és a Közép-Dunántúli Régió Fejlesztési Tanácsainak támogatásával megvalósult képzés tananyagát megalapozó kutatás (2004).
- Hazai és külföldi turisták utazási szokásai a Balaton Régióban: Részleges adatgyűjtési és elemzési feladatokkal részvétel a Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kht. Társadalomtudományi Kutatócsoport által végzett felvételben (2004).
- E-business a turizmusban – e-learning alkalmazása a turizmus oktatásában: A Közép-Dunántúli Régió támogatásával megvalósult e-learning képzési és turisztikai e-business fejlesztési módszertan (2004).
- Kis- és középvállalati együttműködés a turizmusban: A Balaton Fejlesztési Tanács támogatásával megvalósult képzés tananyagának kidolgozását megalapozó kutatás (2004).
- Szállodai környezetvédelem: Balaton Fejlesztési Tanács támogatásával megvalósult képzés tananyagának kidolgozását megalapozó kutatás (2004).
- Balatonalmádi Város Turizmus Fejlesztési Koncepciója: az önálló arculat kialakításának szükségességét és a termékdifferenciálásban rejlő lehetőségeket hangsúlyozó koncepció az érintettekkel való széles körű egyeztetésen alapult (2003).
- A XVII. Országos Turizmus Fórum megrendezése: A Szervezési és Vezetési Tudományos Társaság és a Pannon Egyetem Turizmus Tanszéke közös rendezvényeként megvalósult fórum a turizmus kitörési pontjaival, aktuális kérdéseivel foglalkozott (2003).
- Veszprém Megye Turizmus Fejlesztési Koncepciója: Veszprém Megyei Önkormányzat Turisztikai Hivatalának megbízásából készülő koncepció elsősorban a megye nem Balaton-parti területeinek hasznosítására, illetve a Megyei Önkormányzat és intézményei által betöltött szerep újragondolására koncentrál (2003).
- Az IFTTA (Turisztikai Jogászok Nemzetközi Fóruma) XIV. konferenciájának megszervezése és lebonyolítása (2002).
- A turizmus hatása az erdőre: A Balaton-felvidéki Nemzeti Park kiválasztott mintaterületein végzett kutatás alapján a turizmusnak a védett területekre gyakorolt hatásait és a védett területek hasznosítási lehetőségeit tárgyaló feltáró jelentés (2002)
- Robusztus e-business alkalmazás-fejlesztés: A Pannon Egyetem Számítástudományok Alkalmazása Tanszéke, a BMGE MIT és a Balatontourist Rt. részvételével megvalósult projekt (2002)
- Veszprém Turizmusfejlesztési Koncepciója: A város turisztikai hasznosítását meghatározó stratégia és terv, Phare (DETOUR projekt) támogatással (2000)
- Környezeti erőforrások hasznosítása a turizmusban: A környezeti erőforrások jellegét, védelmüknek és hasznosításuknak társadalmi-gazdasági feltételeit bemutató szakkönyv, EU Leonardo támogatással (Tapolca) (2000)
- Magyarország védett természeti értékei: A hazai nemzeti parkok területi egységeit, védett értékeit és turisztikai hasznosítását bemutató szakkönyv, EU Leonardo támogatással (Tapolca) (1999)
- Hollókő Világörökség Helyszín Turisztikai Hasznosítási Terve: A fenntarthatóság igényeinek megfelelő turisztikai hasznosítási terv, a Gazdasági Minisztérium támogatásával (1998)
- A Taverna Rt. City Panzió-hálózatának bővítésére vonatkozó megvalósíthatósági tanulmány (1996).
- A Turizmus tanszék készséggel fogad megkereséseket a fenti tevékenységekhez kapcsolódó megbízások teljesítésére.
Kutatóműhelyek
- Fenntarthatóság és Turizmus Kutatóműhely
- Fenntartható Turizmusfejlesztés Kutatóműhely
- Turisztikai Termékek Fejlesztése és Értékesítése Kutatóműhely
- Turisztikai Területfejlesztés Kutatóműhely