A logisztikai menedzsment mesterszakos hallgatók „Elosztási logisztika” keretében, szakmai tanulmányi kiránduláson vettek részt az Unilever Magyarország Kft. Jégkrémgyárában. Kertész Evelin, Knobloch Éva, Kovács Zsófia, Kovárczi Kristóf, Németh Miklós, Ohr Klaudia, Tóth Norbert élménybeszámolóját folytatásban közöljük.
3. rész – A márka – Algida (az üzem, a termékek)
Az Unilever, mint a világ legnagyobb jégkrémgyártója 5 milliárd euró éves forgalommal büszkélkedhet. Több mint 40 országban találhatóak meg az Algida finomságok.
Az ALGIDA tehát az Unilever egyik márkája. A veszprémi telep kezdetben csak kereskedelmi funkciót töltött be, az Ausztriából importált termékeket terítették, majd a Panda Cream megvásárlásával megkezdődött a jégkrémgyártás. A minőségi garanciát a fejlesztések, az oktatás, a folyamatos tréningek, a higiéniás körülmények és – odafigyelés együttesen biztosítják.
A logisztikai területen dolgozók a fix alkalmazotti létszám közel 1/5-ét teszik ki. A jégkrémbirodalom 52.000 négyzetméteren terül el, a gyárépület 8700 négyzetméter alapterületű.
A Magyarországon forgalmazott Algida jégkrémek több mint háromnegyede a veszprémi Jégkrémgyárban készül. A megrendeléseknek csupán az 1/6-a érkezik a magyar piacokról, a rendelések nagyobb hányada (5/6-a) külföldről érkezik. A cég, a jégkrémgyártás a válság ellenére növekszik, de ez a külföldi piacoknak/megrendeléseknek köszönhető, mivel a hazai piacot jelentősen érintette. A cseh-lengyel-szlovák és magyar piacokon a fogyasztók árérzékenysége miatt nincs kereslet az összes termék iránt, így számos olyan termékkel találkozhatunk, amelyet eleve csak a külföldi, illetve a Közép-Európai régión kívülre gyártanak. Látogatásunk alkalmával is épp üzemelt a jégkrém-bonbont előállító gyártósor.
Az Algida termékeinek legnagyobb konkurenciája valamikor a Nestlé volt, Schöller márkanevű jégkrémével. Mára azonban a legnagyobb vetélytársat az ún. saját márkás termékek jelentik, és – főleg a hazai piacokon – a legnagyobb forgalom-visszaesést ezek okozzák.
Az Algida Svájcban működtet egy ún. SCM-vállalatot. Ez egy központi vállalat, amely koordinálja a gyárak termeléseit, az országos kereskedelmi egységeinek tevékenységeit. A központ a hatékony irányításhoz egy jól felépített SAP alapú rendszert használ, mely rendszerben például a veszprémi gyárból is bármikor információhoz juthatnak, hogy adott termékből mekkora az előirányzott mennyiség a következő termelésben, vagy hogy az éppen aktuális szállítmányok hol tartanak, vagy hogy az egyes hűtőraktárak kapacitása hogyan áll. A veszprémi gyár kezdetben 8 saját depóval rendelkezett, amelyeket a központ utasítására kiszerveztek. Ezek területe túl nagynak bizonyult, így további kisebb koncessziós területekre osztották fel őket, így alakult ki az a 8-10 koncessziós terület, amely lefedi az országot. Koncessziós-szerződés keretében a helyi ellátók az Algida-kisautókkal osztják el a jégkrémeket. Ezen ellátók száma változhat az értékesítési mennyiségektől függően, ennek okán összevonásokra illeve szükség esetén további terület felosztásokra kerülhet sor. A karbantartási feladatokat egy éve teljes egészében kiszervezték.
A beszerzés központilag történik. A beszállítókkal szemben a legfontosabb elvárások a minőség, az ár, illetve a rugalmasság, vagyis a szállítások pontossága és a megbízhatósága. Minden alapanyag beszállítására a Központi beszerzés választ egy ún. főbeszállítót és egy alternatív beszállítót is. A központi beszerzés alapvetően úgy gondolkodik, hogy „össz-európának” mi a legjobb. Ami Európa egészének jó, az a magyar piacon nem mindig jó. Ezt mutatja az is, hogy a magyar beszállítók aránya – a helyi próbálkozás ellenére is – meglehetősen alacsony a veszprémi vállalatnál. A központ európai szinten több féle alapanyag, ezenkívül hatalmas mennyiségű csomagolóanyag beszerzését intézi. A veszprémi üzem esetében: vannak olyan alapanyagok, amelyek a legtöbb termék gyártásánál felhasználnak, így ezekre akár hetente 3 alkalommal is adnak le rendelést, míg a szezonálisan vagy kistételben gyártott termékek alapanyagait alkalomszerűen/szükség esetén rendelik meg.
A veszprémi telephelyen egy hűtőház található, amely a gyár termelési volumenéhez képest meglehetősen szűkös. Megfelelő méretű hűtőház hiányában a vállalat Győrben és Székesfehérváron bérel puffer-raktárakat, ahol az ÁNTSZ előírásoknak megfelelően 3 napig tárolják a késztermékeket. Ez idő alatt elkészülnek a szükséges bevizsgálások. A termékek vizsgálatát egyrészt a gyár saját maga végzi, de szükség van egy külső, független ellenőrzés lefolytatására is. Természetesen a cél, hogy az esetleges hibákat még maga a gyártó vegye észre.
Forrás:
- http://www.unilever.hu/vallalatunk/gyaraink/?WT.LHNAV=Az_Unilever_gy%C3%A1rai_Magyarorsz%C3%A1gon (2011-02-28)
- http://www.unilever.hu/vallalatunk/gyaraink/veszpremi-jegkremgyar/index.aspx (2011-02-28)
“Köszönjük vállalati partnereinknek Szatóri László gyárigazgató Úrnak, Rajki Henrietta Hr. vezető Úrhölgynek, Molnár Csaba gyártás támogató mérnök Úrnak, Csalló Péter gyári ellátási lánc vezető Úrnak, Jakus Gyula logisztikus Úrnak hogy lehetőséget biztosítottak hallgatóink gyakorlati ismereteinek bővítésére.”
Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta