Egy korábbi bejegyzésünkben már beszámoltunk arról, hogy a logisztikai menedzsment mesterszakos hallgatók „Elosztási logisztika” keretében 2011. március 23-án, szakmai tanulmányi kiránduláson vettek részt a TEVA Magyarország ZRT. gödöllői logisztikai központjában. A következőkben Berki Csaba, Kertész Evelin, Knobloch Éva, Pánovics Adrienn, Tóth Norbert hallgatók élménybeszámolóját folytatásban közöljük.
Amit megtudtunk
A TEVA Magyarország Zrt. Logisztikai Központ általános bemutatása
2006-ig három helyen működtettek raktárt: Székesfehérváron, Budapesten és Gödöllőn. Ez utóbbi három 2.000 négyzetméteres raktár, ahonnan a kórházakat és a patikákat látták el, és amelyet jelenleg is használnak háttértárolóként. Az Európai Unión kívülről (Izreal, Mexikó, Svájc, de a világ bármely pontjáról) érkező árukat kötelező bevizsgálni, és a vizsgálat végéig külön kell tárolni. Ezeknek a termékeknek a tárolását oldják meg a régi gödöllői raktárban, ahol erre 1000-1500 raklapnyi hely áll rendelkezésre.
A jelenlegi 9.000 négyzetméteres alapterületű raktár építését 2005 augusztusában kezdték el, amelyet 2006 februárjában át is adtak. Ez egy zöldmezős beruházás volt, melynek eredményeként egy akkor legkorszerűbbnek számító központ létesült (bár jelenleg is a legkorszerűbbek közé tartozik). A költözést és az új rendszerekhez való alkalmazkodást, betanítást úgy valósították meg, hogy közben minden rendelést teljesítettek, nem állt le a kiszállítás és egyetlen vevőt sem veszítettek emiatt.
A központban körülbelül 160 főt foglalkoztatnak, akik körében nagyfokú az elégedettség, a lojalitás a cég iránt. Sem a körülmények, sem a fizetések és egyéb juttatások nem indokolják a cégtől való távozást/elválást, így meglehetősen kicsi a fluktuáció (a ”Bekerülés kihalásos alapon.” jó példája). Megbízhatóak az alkalmazottak, az üzemen belül nincs lopás, igaz 26 kamera van elhelyezve és alkalomszerűen személyi ellenőrzéseket (ruha- /táska-átvizsgálás) is tartanak. A dolgozók az üzemben 2 műszakos munkarendben dolgoznak.
Körülbelül 5.500 terméket forgalmaznak, amely szám folyamatosan változik (néha kikerül egy-egy termék, de inkább jellemző ezen termékszám növekedése). A termékeket gyártó alapján két csoportba sorolhatjuk:
- a TEVA saját gyártású gyógyszerei
- más gyártók termékei (keráru)
Az első csoportba körülbelül 750-800 termék tartozik bele, a második csoportba pedig az összes többi. Ez a mennyiségű termék a magyarországi gyógyszerpiac közel 90%-át le is fedi.
Tárolás/tárolási hőmérséklet szempontjából 3 termékcsoportot különböztetnek meg:
- hűtős (2-8°)
- hűvös (8-15°)
- szobahőmérsékletű (15-25°)
Ezen hőmérsékletek betartása kötelező, szigorúan ellenőrzött (5-6 évre visszamenőleg meg tudják mondani a tárolási és kiszállítási hőmérséklet-adatokat). Fagyás esetén ezen termékek kárba vesznek, túlmelegedés esetén pedig egy bevizsgálás szükséges, hogy felhasználható-e, ha igen meddig).
Az épületüzemeltetést kiszervezték (kiv.: Peem-rendszer, amelynek felügyeletét 4, a Schäfer által kiképzett szakember végzi – például előfordult 15 hiba egy hónapban, amely kijavítása olyan gyors és szakszerű volt, hogy csupán 5 perces leállást vett igénybe). A folyamatos monitoring mellett a megfelelő üzemeltetést biztosítják a fény és hangjelzések, hiba esetén rendszer által küldött sms-ek az illetékesnek, jelzés a portán. A központ a gyártól kap áram- és vízellátást.
Mindkettő esetében (gyár és központ) olyan biztonsági intézkedéseket is tettek, amelyek biztosítják a folyamatos üzemelést, a termékek megfelelő tárolását (pl. agregátorok, olajfűtésű kazán).
Magát a szállítást nem a központ végzi, kiszervezett szállítóval dolgoznak. Megközelítőleg 100 autóval túrákba szervezve terítik az árut a patikák és a kórházak számára. A nagykerek ugyanis saját maguk gondoskodnak az áru elszállításáról, amelynek tervezett időpontját 48 órával korábban jelezniük kell a központ felé. 140 kórház 240 telephelyét látják el, gyógyszertárak esetében pedig a közel 2.000 gyógyszertárból 1.400-at látnak el. A kiszállítás először a depókba történik, ahonnan kisautókkal terítik a megrendelőkhöz. Ilyen depó üzemel Székesfehérváron, Csongrádon, Szekszárdon, Lukácsházán és Nyíregyházán. A lukácsházi depó a központ háttérraktáraként is funkcionál, 400-600 raklapnyi árut képesek itt tárolni. Erre azért van szükség, mert a központ 90%-os raktártelítettség fölé nem megy, de a beérkező árut valahol tárolni kell. A nyíregyházi depó pedig a dokumentumok tárolására is szolgál, több évre – 10 évre visszamenőleg tárolnak itt dokumentumokat (ellenőrzések, az esetleges pereskedések miatt van erre szükség).
A szállítás kapcsán fontos megemlíteni, hogy a szállítók (sofőrök) és a gyógyszertárak között bizalmai kapcsolat van, sok esetben ugyanis a sofőrnek kulcsa van a patika egy zárt részéhez (beviszi az árut, leteszi a számlát, elhozza a göngyöleget). Ezért nemcsak a túraszerűen közlekedő sofőröket kell bemutatni a gyógyszertáraknak, hanem az őt helyettesítő másik sofőrt is meg akarják ismerni. Hasonlóan jó kapcsolatot ápol a gyógyszertárakkal a patikalátogató is.
Kiszállítás Budapest és környékén naponta kétszer történik (hajnali 6 és délután1 órakor indulnak az autók), míg vidékre naponta egyszer. Havonta 20.000 kiszállítás történik, 440.000 km-t tesznek meg az autók, 110.000 göngyöleget mozgatnak meg. Naponta körülbelül 900-1.000 ügyfelet szolgálnak ki, 78 túrát indítanak. Túránként 15-20 (max. 30) ügyfél szerepel. Rendelést telefonon, faxon és modemen keresztül lehet leadni, min. 50.000 Ft értékben (ezalatt csak nagyon indokolt esetben szolgálnak ki ügyfelet). Raktári hiba okán (vagyis ide nem tartozik a vevőszolgálati hiba, minőségi hiba, közeli szavatosság, stb.) 1,4 millió rendelési sorra 300 reklamáció érkezik, amelyet természetesen megvizsgálnak, hogy jogos-e.