Az idei második SIKKedd alkalmával Zelenák Adrián látogatott el a Pannon Egyetemre, aki nálunk végezte tanulmányait a Mérnöki Karon. Bemutatta saját ötletének, vállalkozásának, a Zöldboltnak az egész életútját a kezdetektől egészen a üzemeltetéséig, aminek 15 éven keresztül volt az ügyvezetője és tulajdonosa.
Egy vállalkozás megalakulása számos kérdést vet fel: van-e igény az ötletre, miben lehet más, mint a versenytársak, és milyen célközönséget szólít meg? Adrián történetei rávilágítottak arra, hogy ezek az alapkérdések folyamatos újragondolást igényelnek. A Zöldbolt indulásakor a fenntarthatóság még nem volt központi téma, ezért sokan kételkedtek a sikerben. Kezdetben minden munkafolyamatot a kis csapat végzett, de az érdeklődés növekedésével a feladatokat szét kellett osztani, és bővítésre volt szükség.
Egy népszerű heti magazin cikke után fellendült a bolt forgalma, és a megnövekedett kereslet nagyobb helyiséget, több árucikket és alkalmazottat követelt. Az üzlet idővel annyira kinőtte magát, hogy nagy drogérialáncokkal versenyzett, azonban a túl sok rendelés és az árak emelkedése miatt nehézségek jelentkeztek. A fenntarthatósági piac idővel zsúfolttá vált, a nagy láncok sajátmárkás termékei pedig komoly konkurenciát jelentettek.
A Zöldbolt végül eladásra került, ám története tanulságos: a stratégiai árazás, a célpiac pontos meghatározása és az online jelenlét fontossága ma már elengedhetetlen a sikerhez.
Az összefoglalót készítette: Kovács Petra, hallgató