Elkötelezettek vagyunk hallgatóink kompetenciáinak folyamatos – a munkáltatói igényeknek is megfelelő – fejlesztése iránt. Ennek érdekében munkaerő-piaci kutatásokat folytattunk a gazdasági szakok pályakezdő kompetenciáinak megismerésére.
Kompetencia-tükör projekt főbb kérdései

MIÉRT HASZNOS A KOMPETENCIA-TÜKÖR?
PÁLYAKEZDŐKNEK:
A pályakezdők számára a kompetenciák megismerése egyfajta tájolót jelent elhelyezkedésük során, hiszen egy átfogó képet kapnak arról, hogy mely kompetenciákat tartják fontosnak jelenleg a munkáltatók, ezekből ők melyeket birtokolják.
HALLGATÓKNAK:
A még hallgatói státuszban lévőknek is fontos információkat nyújt a kompetenciák megismerése. Tanulmányaik alatt így tudják, hogy mely kompetenciák fejlesztésére kell nagyobb hangsúlyt fektetni. Ezáltal tudatosabban tudnak célokat kitűzni.
EGYETEMNEK:
A felsőoktatási intézmény számára visszacsatolást ad a kompetenciák megismerése kínált képzési struktúrára, valamint a képzésen kívüli tevékenységeire. Munkáltatói oldal véleménye pedig segítséget nyújthat a meglévő képzések átvizsgálásában, esetleges változtatásaiban. Ezáltal segítve a hallgatókat, hogy olyan kompetenciákat szerezzenek a képzés során, melyeket a munkaerő-piac igazán fontosnak tart. Végső soron az intézmények ajánlásokkal segíthetik a Képzési Kimeneti Követelmények olyan irányba történő elmozdítását, amely a munkáltatói igényekre jobban reagáló képzési struktúrák kialakítását is lehetővé teszi.
PARTNEREKNEK:
A munkáltatói oldal pedig a kutatás eredményei által egy átfogó képet kap arról, hogy melyek általánosságban a legfontosabb munkaerő-piaci kompetenciák – mi az, amire az egyetem tud reagálni és mi az, amire munkáltatóként a beillesztési folyamat során erőteljesebben kell koncentrálni a pályakezdők megtartása érdekében. Ezek a munkáltatók és az egyetem között kialakuló együttműködésekben nyilvánulhatnak meg. Mindezek a munkaerő-piaci kompetencia-szakadék csökkenéséhez, valamint a tanuló társadalom irányába történő elmozduláshoz járulnak hozzá.

PARTNEREINK MONDTÁK A PÁLYAKEZDŐKRŐL:
„Képes legyen egy új, váratlan feladat elvégzésére, ne essen kétségbe.”
„Képes legyen felvenni a kapcsolatot, kezdeményezni kollégákkal, vezetőkkel és ügyfelekkel szemben.”
„Tudjon nemet mondani, legyen önismerete, ki tudja fejezni önmagát, de képesnek kell lennie alkalmazkodni.”
„Ismerje a munkája értékét és következményeit, hogy tudja a többiek munkáját hogyan befolyásolja az, ha nem végzi el a sajátját.”
„Önálló feladatmegoldás, rendszerben gondolkodás, folyamat és következmények átgondolása. (cél, feladat, végrehajtás, értékelés)”
„Ne csak 100%-osan azt legyen hajlandó megcsinálni, ami le van írva a feladatkörében, hanem hajlandó legyen megoldani egy felmerülő problémát és azért felelősséget vállalni.”
GTK Kompetencia-szótár:

A munkacsoportunk:

Dr. Bogdány Eszter

Dr. Cserháti Gabriella

Dr. Csizmadia Tibor

Dabrónaki-Priszinger Krisztina

Dr. Raffay-Danyi Ágnes (szakmai vezető)
A kutatás az RRF-2.3.1-21-2022-00013 azonosítószámú „Társadalmi Innovációs Nemzeti Laboratórium” elnevezésű projektben, a Széchenyi Terv Plusz program keretében, az Európai Unió Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszközének támogatásával valósul meg.