2012. november 21-én a logisztikai- menedzsment és mérnök, valamit a vezetés szervezés mesterszakos hallgatók Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta Tanárnő vezetésével, szakmai tanulmányi látogatáson vettek részt a „SZIKLÁBAN”.
A következőkben Bánkúti Petra, Hauzler Ádám és Hauzler Láászló hallgatók élménybeszámolóját közöljük.
“2012. november 21-én nagy örömünkre ellátogathattunk Veszprém egyik méltán híres katonai építményébe a Sziklába.
Az elvártakhoz képest hamar túlestünk a belépéshez szükséges igazoltatáson, majd felvezettek bennünket egy szépen berendezett konferencia terembe. Elsőként a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központot ismerhettük meg. A prezentációban többek között elhangzott, hogy mi a rendeltetése béke időszakban, ami leginkább a légvédelmi ellenőrzést foglalja magába. A békétől eltérő időszakban az országunk védelmét szolgálja, és légi hadműveleteket hajtanak végre. A szervezet számos feladatot ellát: tervezi a légi művelteket, a légtérgazdálkodást, valamint a gyakorlatokat; együttműködik a társszervezetekkel, a Rendőr főkapitánysággal, Országos Katasztrófavédelmi Központtal.
Ezután a Magyar Honvédség 54. Veszprém Radarezred is bemutatásra került. Számos érdekes információt hallhattunk, többek között azt is, hogy a Honvédségen belül 19 szakág foglalkozik logisztikai tevékenység ellátásával.
A prezentációk és egy újabb igazoltatás után végre beléphettünk a Sziklába. A bunkert a II. világháborúban építették. 3 fő vágatból és 3 keresztvágatból, valamint az üzemeltetést szolgáló kiegészítő vágatokból áll. A háborús időszakban a Magyar Nemzeti Bank itt őrizte a vagyonát és aranykészleteit. Megtudtuk azt is, hogy a koronázási ékszereket a II. Világháború végén rövid ideig itt óvták. 2003-2005-ös években NATO finanszírozásból felújításra került a Szikla teljes belső tere. Egy rövid ismertetés után 2 kisebb csoportra bontottak minket és vezetőinkkel bejárhattuk a Szikla látogatható részeit.
Az építményen belül nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra és a túlélőképesség biztosítására, ami a személyi állomány védelmét (pl. levegővel való ellátását, a tűzvédelmet) és az eszközök megszakítás nélküli működését foglalja magába. A belépő emberek száma korlátozott, csak ellenőrzött személyeket engedik be, illetve az ott szolgálatot teljesítő állomány is nemzetbiztonsági ellenőrzést követően dolgozhat a Sziklában, így törekednek az információ minél teljesebb védelmére.
Ellátogathattunk a Légkezelő Központba, a Hűtőgépház, és a Dízel Gépterembe. Ismertetőt kaptunk a légkezelő rendszer, valamint a tűzvédelmi rendszer működéséről. Óránként 11 000 m3 levegő áramlik be, amit több fokozatban szűrnek, és igény szerint hűtenek vagy fűtenek és végül a légcsatornákon keresztül eljuttatnak minden helyiségbe. A bunker minden termében, folyosóján, az üzemi területeken, tűz és füstérzékelők vannak beépítve. Melynek jelzései a tűzjelző központba futnak be és biztosítják az azonnali beavatkozás lehetőségét a készenléti szolgálatban lévő tűzoltó állománynak. A tűz terjedését az automatikusan záródó tűzgátló ajtók és a szellőző rendszerbe épített tűzcsappantyúk akadályozzák meg. Ha mégis menekülni kell és elrendelik a bunker evakuálását, minden helyiségben megtalálhatóak az úgynevezett menekülő készülékek, amelyek 20 percig biztosítanak levegőt a használóknak, ezzel biztosítva a bunker biztonságos elhagyását.
Úgy hisszük a látogatás hatalmas élmény volt mindannyiunk számára, hiszen nem mindennap járhat az ember ennyire őrzött és titkos létesítményben. Sajnos a Légi Vezetési és Irányító Központba nem nyertünk mélyebb bepillantást, hiszen a Honvédség e területe és az ott kezelt információ TOP SECRET.”