SAJTÓKÖZLEMÉNY – Az idei, immár XXI. Tímár László Esettanulmányi Megoldó Versenyen a racionális gondolkodás mellett komoly szerepet kapott az érzelmeken alapuló autóvásárlás. A verseny keretében az Alfa Romeo magyarországi forgalmazásával kapcsolatos feladatot oldottak meg az egyetemista fiatalokból álló csapatok. Közben pedig az Egyetem Aulája elé parkolt Ferrari motorral rendelkező csúcs Alfa modellek és Rákóczi Ferenc Alfa nagykövet történetei dobogtatták meg az autózásban korábban csak közlekedési eszközt látók szívét is.
Köztudott, hogy az autóipar világszinten jelentős átalakuláson megy keresztül. Ez az átalakulás érinti a jogi szabályozás változását, a részben ennek megfelelően történő technológiai fejlesztéseket és a piaci részesedéseket. Aktuálisan pedig komoly hatással van rá a kialakult chip valamint nyersanyag hiány, már szinte a szocialista időket idézi, hogy néhány sikeres modellre 1-2 év várakozási idő van jelenleg.
Ezen a jogosan gyorsan változónak nevezhető iparágban a Stellantis útja mindössze 14 hónappal ezelőtt kezdődött a francia Peugeot S.A. (PSA) és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) összeolvadásával. A Stellantis, amely jelenleg a világ negyedik legnagyobb autógyártója, 400 000 embert foglalkoztat és összesen 14 márka (Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall stb.) tartozik hozzá. Az Európában, Észak-Amerikában és Latin-Amerikában már jól megalapozott jelenléte mellett a társaságnak komoly kiaknázatlan lehetőségei vannak olyan fontos piacokon is, mint Kína, Afrika, a Közel- Kelet, Óceánia és India. Az ipari tevékenységeit több mint 30 országban folytató vállalat mintegy 130 piacon képes járművekkel és szolgáltatásokkal hatékonyan kielégíteni és túlszárnyalni vásárlói elvárásokat. Augusztusban bejelentették, hogy 2025-ig 30 milliárd eurót akar a márkáihoz tartozó gépkocsik elektromos meghajtásra való átállításra fordítani, illetve a szoftverfejlesztésbe befektetni.
Esettanulmányi Megoldó Verseny, amely minden évben valós problémákat dolgoz fel, idén a Stellantis csoporthoz köthető ESETet, kérdést dolgozott fel: az Alfa Romeo magyarországi értékesítési lehetőségeit.
A nagyon is valós “játékban” a csapatok háttérinformációkat kaptak a magyarországi gépjármű értékesítési adatokról és az Alfa Romeo fejlesztési terveiről. A csapatok ezek után mint tanácsadó cégek feltérképezték a piaci lehetőségeket, értékelték azokat majd javaslatot tettek a lehetséges értékesítő hálózat kialakítására.
A beadott vezetői jelentéseket a csapatok hagyományos prezentáció, és nagyon rövid, összesen 3 perces, ún. pitch, keretében ismertették a zsűri előtt. A zsűri összetétele hagyományosan az ESETet jól ismerő szakemberekből, az egyetem oktatóiból és a szponzor cégek képviselőiből áll.
Az összetett pontozás alapján a Pannon Egyetem hallgatóiból álló csapatok közül a “Guesstimates” (tagjai: Szmulai Éva, Kiglics Krisztina, Török Beatrix, Bucsai Dóra) lett a nyertes, aki a pénzjutalmon felül az SAP, a Herendi Porcelánmanufaktúra és a Stellantis értékes ajándékát nyerték.
A versenyhez a pandémiás korlátozások miatt csak négy vendégcsapat csatlakozhatott, azok is on-line, így képviselve a BGE-t, a Debreceni Egyetemet, a Miskolci Egyetemet és a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetemet. A zsűri véleménye alapján a meghívott csapatok versenyének győztese a Miskolci Egyetemet képviselő “Economus” csapat lett (tagjai: Madarász Laura, Tóth Antónia, Lukács Eszter, Németh Zsombor).
Az egyetemi tudás gyakorlatba ültetése
A veszprémi Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara (PE GTK) a tehetséggondozás elemeként alkalmazza 21 éve az ESETtanulmányi megoldó versenyt, amelynek lényege, hogy 3 napig valódi versenypiaci környezetet teremtsenek a hallgatóknak, ahol mindössze 24 óra áll rendelkezésükre, hogy egy aktuális és létező problémára megoldást készítsenek és további időben be is mutassák a szakmai zsűri előtt.
Mindenki nyertes
Hallgatóként a gyakorlati tapasztalat megszerzése, munkáltatói szempontból pedig az a valódi kincs, hogy a verseny zsűri tagjaként a hallgatók által prezentált megoldásokat hasznosíthatják. „Oktatóként pedig egyfajta pillanatképet kaphatunk arról, hol tartanak felkészültségükben a diákok és milyen képességek fejlesztésére van még szükségük” – véli Dr. Csizmadia Tibor egyetemi docens, a szervező Tímár László Tanulmányi Emlékverseny Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Rákóczi Ferenc, aki az Alfa Romeo márkanagykövete, kifejezetten fontosnak tartja, hogy a márka közvetlen visszajelzést kap a jövő Alfa vásárlóinak a gondolkodásmódjáról.
Az emlékverseny története
A Tímár László Tanulmányi Emlékversenyt és Esettanulmányi Megoldó Versenyt 2001 tavaszán rendezték meg első alkalommal, kezdetben 2-3 csapat és néhány oktató közreműködésével. Az évek során a verseny rendkívüli fejlődésen ment át, a csapatok száma folyamatosan nőtt. Más karokról, egyetemekről, 5 éve pedig a határon túli magyar nyelven oktató felsőoktatási intézményekből is érkeznek résztvevők. A verseny a pandémiás időszakban on-line került megrendezésre. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara idén 21. alkalommal rendezte meg a versenyt, amelyet a Kar fiatalon, 41 éves korában elhunyt kollégája emlékének ápolására és tiszteletére hoztak létre, Tímár László a veszprémi menedzserképzés megszervezésében, beindításában vállalt úttörő szerepet.