A kutatóműhely vezetője: Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Dr. Bittner Péter
A kutatóműhely létrejötte: 1993
A kutatóműhely a stratégiai menedzsment elméleti és gyakorlati problémáinak elemzésével foglalkozik. A kutatóműhely célja olyan, a gyakorlatban is hasznosítható eredmények elérése, amely hozzájárul a hazai és a nemzetközi vállalatvezetési kultúra fejlesztéséhez. A kutatóműhely kutatási projektjeit hazai és nemzetközi szakmai partnerekkel végzi. A projekteket vállalatok, illetve alapítványok szponzorálják. A kutatási projektekről írásos kutatási jelentés és szóbeli prezentáció készül. A projektek értékelése a projekt partnerek és a szponzorok jelenlétével zajló workshopokon történik. A kutatóműhely alapvető törekvése, hogy a kutatási eredmények beépüljenek a Gazdaságtudományi Karon oktatási tananyagaiba.
„Karbantartási stratégia – Szervezeti kultúra – Üzleti folyamatok” kutatási projekt
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék
- Dr. Bognár Ferenc egyetemi tanársegéd, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Intézeti Tanszék
A kutatás célja:
Magyarország egy kicsi, nyitott gazdaság az egyre inkább globalizálódó világban. Magyarország legjelentősebb gazdasági szervezetei is dominánsan maximum a közép-európai régióban számítanak jelentősnek, világviszonylatban pedig jelentőségük kisebb. A hazai vállalatok alapvetően más (nem feltétlenül csak külföldi) szervezetek beszállítói, ami – főleg a mai gazdasági feltételrendszer ismeretében – jelentős mértékű függőséget eredményez.
Ahhoz, hogy egy szervezet megtarthassa beszállítói pozícióját vagy beszállítóként bekapcsolódhasson egy ellátási láncba, komoly erőfeszítéseket kell tennie, melyek gyakran a megrendelő fél szabályaitól is függ. A gazdasági környezet kiszámíthatósága az elmúlt években globális szinten is a megbízhatatlan irányba változott és ez a szervezetek számára is komoly kihívásokat hozott magával. A megrendelő szervezetek fokozottabban érdekeltebbek abban, hogy „jól működjenek” és „jó” beszállítókkal dolgozzanak együtt, míg a beszállítóknak „azért is futniuk kell, hogy egy helyben maradhassanak”.
A kutatást Magyarországon működő gazdasági szervezetek bevonásával végeztük el A kutatás gyakorlati megközelítésen nyugvó célja, hogy a magyarországi szervezetek számára segítséget adjon abban, hogy az üzleti folyamataikat „jobban” tudják működtetni, aminek eredményeképpen a függőségük csökkenthető, versenyképességük növelhető.
A kutatás időtartama:
2009-2013
A kutatás rövid leírása:
A kutatás során a kérdőíves megkérdezés módszerével összesen 261 magyarországi vállalatot vizsgáltunk. Minden vállalatnál az elsőszámú vezetőt kérdeztük meg, a hazai nagyvállalatok 10%-át sikeresen be tudtuk vonni a kutatásba.
A kutatási célok rögzítését, a szakirodalomban leírtak tanulmányozását és a kutatási kérdések és hipotézisek megfogalmazását követően végeztük el az empirikus vizsgálatokat, melyeket ökonometriai elemzéseknek vetettünk alá, és ezek eredményeképpen álltak elő a kutatás eredményei, melyeket széles körben publikáltunk.
A kutatás eredményei:
A kutatás kitér arra, hogy egy szervezet üzleti folyamatainak karbantartási stratégia rendszere milyen elemekből építhető fel, majd megvizsgáltuk, hogy milyen kapcsolatok azonosíthatóak a megrendelő és beszállító szervezet üzleti folyamatainak karbantartási stratégia rendszere között.
A kutatás újszerű eredménye, hogy a szervezet üzleti folyamatainak karbantartásán értelmezve bizonyíthatóan léteznek azon karbantartási stratégia csoportok, melyeket a szakirodalom a műszaki tudományterületen már pontosan definiált. Így megállapítottuk, hogy az üzleti életben felfedezhető jelenségek leírására alkalmazhatóak műszaki jellegű jelenségek, mint például a különböző karbantartási stratégiák, vagy meghibásodási jellemzők.
Újszerű eredmény, hogy a kutatás kapcsolatokat azonosít megrendelő és beszállítói szervezetek üzleti folyamatainak karbantartási stratégiái között. A kutatás eredményeképpen leírásra került, amennyiben ismert egy megrendelő szervezet üzleti folyamatainak karbantartási stratégiája, akkor abból következtetést lehet levonni a beszállítói szervezet üzleti folyamatainak karbantartási stratégiájára. Ennek értelmében világossá vált, ha a megrendelő szervezet adott karbantartási stratégia szerint tartja karban üzleti folyamatait, akkor a beszállító szervezet üzleti folyamatainak karbantartása is nagy valószínűséggel (~83%) ugyanolyan módon történik. Ezen eredmény alapján gyakorlati szintű alkalmazási javaslatokat lehet megfogalmazni.
A kutatás rávilágított arra, hogy a szervezetek egy adott kultúra típusba történő besorolása esetén milyen különbségek fedezhetőek fel az üzleti folyamatokban jelentkező meghibásodásokban. A szervezeti kultúra meghatározásához Cameron és Quinn szervezeti kultúra típusait vettük alapul, míg a meghibásodások leírásához a Nemzetközi elektrotechnikai szótár biztosította a hátteret. Meghatároztuk, hogy a klán és a piac kultúra típusú szervezetek esetén különbség mutatható ki a szervezet üzleti folyamatainak számos meghibásodási jellemzőjének átlagos értékei között. Különbséget azonosítottunk a „helytelen alkalmazásból eredő meghibásodás”, „gyártási eredetű meghibásodás”, „jelentős hiba eredményezése” függő változók esetén.
Ezen eredmény alapján javaslatokat lehet megfogalmazni a gyakorló szakemberek számára, ha az üzleti folyamataikban jelentkező meghibásodási jellemzőket mérsékelni szeretnék, milyen irányba változtassák a szervezet kultúráját.
Legfontosabb publikációk:
Folyóiratcikkek:
- Bognár Ferenc – Gaál Zoltán: Rethinking business process maintenance related to corporate culture; Problems of Management in the 21st Century, vol. 1., issue 1. pp. 16-25. 2011. ISSN 2029 6932
- Bognár Ferenc – Gaál Zoltán: A beszállítói kapcsolatok megbízhatósági és karbantartási konzekvenciái; Vezetéstudomány, XLIV. évf. június, különszám, 2013. pp. 14-21. ISSN 0133 0179
- Ferenc Bognár: The role of maintenance strategies in inter-corporate cooperations; Proceedings of the 38th ESReDA Seminar on Advanced Maintenance Modelling, Pécs, 2010. S7/1
Konferencia kiadványok:
- Bognár Ferenc – Gaál Zoltán: A szervezeti kultúra és az üzleti folyamatokban keletkező meghibásodások összefüggései; Vállalati Kultúra és Hatékonyság Konferencia; Zalakaros, 2013. január 22-24.
- Gaál Zoltán – Bognár Ferenc – Kovács Tamás: A karbantartás menedzsment hatásai a beszállítói kapcsolatok megbízhatósági és karbantartási konzekvenciáira; in: XXV. Nemzetközi Karbantartási Konferencia kiadványa; Tudomány a karbantartás versenyképességének szolgálatában; pp. 191-210. Veszprém, 2013. ISBN 978 615 5044 81 6
- Bognár Ferenc – Balogh Ágnes – Gaál Zoltán – Szentes Balázs – Szabó Lajos: Karbantartási stratégiák szerepe a vállalatközi együttműködésben; in: XXII. Nemzetközi Karbantartási Konferencia kiadványa; A karbantartás kihívása – A tudástőke felértékelődése; pp. 225-236. Veszprém, 2010. ISBN 978 963 9696 95 2
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Üzemfenntartás, Karbantartás és üzemfenntartás, Általános menedzsment, Vezetési szeminárium
IMAGINE-projekt (Investigation of MAnaGement performance in INternational Enterprises)
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Prof. Dr. Dr. h. c. Hans-Christian Pfohl egyetemi tanár, Darmstadti Műszaki Egyetem Vállalatvezetési Tanszék
- Moritz Leon Gomm, egyetemi tanársegéd, Darmstadti Műszaki Egyetem Vállalatvezetési Tanszék
- Alexander Bode egyetemi hallgató, Darmstadti Műszaki Egyetem
- Tim Hotze egyetemi hallgató, Darmstadti Műszaki Egyetem
- Dirk Wölfer tanácsadó, Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
A kutatás támogatói:
- DAAD (Deutsche Akademische Austausch-Dienst) – szponzor
- Pápai Tamás ügyvezető igazgató, Continental Teves Kft. – tanácsadó
- Melles Árpád ügyvezető igazgató, Balluff – tanácsadó
A kutatás célja:
A kutatás fő célja a vezetési stílust és a vezetés sikerét meghatározó tényezők azonosítása. Ezen belül elsősorban azoknak a vezetési problémáknak a feltárása, amelyek a magyarországi tevékenységet folytató magyar-német vállalatok vezetői számára a legnagyobb kihívásokat jelentik.
A kutatás időtartama:
2003-2007
A kutatás rövid leírása:
A kutatás során személyes interjúk és kérdőíves megkérdezés módszerével összesen 86 magyarországi magyar-német vállalatot vizsgáltunk. Minden vállalatnál az elsőszámú vezetőt kérdeztük meg.
A projekt öt fő fázisra bontható. A problémafelvetés, valamint az irodalomkutatás után vezetői mélyinterjúkat készítettünk. A vállalatvezetőkkel folytatott interjúk a vezetési problémák gyakorlati oldalát világították meg különböző vállalati stratégia és gondolkodásmód oldaláról. A kérdőíves megkérdezést a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával készítettük el. A kérdőívek értékelésekor egyszerű statisztikai elemzéseket, a mélyebb összefüggések feltárására kauzális elemzéseket végeztünk.
A kutatás eredményei:
A vizsgált magyar-német vállalatoknál a policentrikus és az etnocentrikus vállalati stratégiák túlsúlya figyelhető meg.
A német vezetők által képviselt vállalatok célkitűzései között rövid távon a pénzügyi mutatók dominálnak. A magyar vezetők által irányított vállalatoknál a munkatársak fejlesztése már rövid távon érezteti hatását.
A megkérdezett magyar vezetők a német és a magyar vállalati kultúra közötti különbséget jóval kisebbnek látják, mind a hazánkba delegált német vezetők.
A vezetői önértékelésben a magyar vállalatvezetőknél az alkalmazkodó- és beleérző-képesség, a korrekt magatartás, a felelősségtudat és a problémamegoldó-készség dominál. A német vállalatvezetőkre a nemzetközi karakter, a döntésképesség, az akaraterő és az érdekérvényesítő képesség jellemző leginkább.
A vezetők kevesebb, mint 60%-a alkalmazza jelenleg azt a vezetési stílust, amit egyébként a leginkább preferálna. A magyar és a német vezetők között itt is megfigyelhető néhány különbség: a német vezetők alapvetően a beosztottak részvételére építő vezetési stílust preferálnának, azonban jelenlegi pozíciójukban autokratikusabb vezetést képviselnek, mint magyar vezetőtársaik.
Az eredmények azt mutatják, hogy a magyar-német vállalatoknál a vezetés sikerét a vállalati célok jellege, valamint a vezetői típus határozza meg leginkább. Vizsgálataink szerint ezen vállalatoknál az erőteljes munkatárs-orientáltság és a pénzügyi célok előtérbe helyezése kimutatható hatással van a vezetés sikerére. Az alkalmazott vezetési stílus és a vezetés sikere között nem mutatható ki semmiféle összefüggés.
Legfontosabb publikációk:
Könyvek:
- Pfohl, Hans-Christian – Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Bode, Alexander – Gomm, Moritz Leon: Mitarbeiter erfolgreich führen. Pannonischer Universitätsverlag, Veszprém, 2007. ISBN 978-963-9696-13-6
- Szabó Lajos – O. Kovács Zoltán – Óvári Nóra: A fenntartható fejlődés forrása – A kulturális tőke sajátosságai és hozadéka. In: Szerk.: Kovács Zoltán – Szabó Lajos: Menedzsment a XXI. században. Pannon Egyetem, Veszprém, 2007. ISBN 978-963-9696-28-0
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos: A menedzsment alapjai. Pannon Egyetemi Kiadó, Veszprém, 2007. ISBN 978 963 9696 22 8
- Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzetközi menedzsment és szervezeti kultúra. Segédlet CD-n DOC Kft. Szombathely, 2004.
Folyóiratcikkek:
- Pfohl, Hans-Christian – Gaál Zoltán –- Szabó Lajos – Gomm, Moritz – Bode, Alexander: Vezetési kihívások a magyarországi magyar-német vállalatoknál. Vezetéstudomány, 2007. 11.
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzetközi vállalati stratégiák és a nemzeti vállalati kultúrák összefüggései. Vezetéstudomány, 2005. 7-8.
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzeti vállalati kultúrák vizsgálata. Személyügyi Hírlevél, 2005. 4.
- Gaál Zoltán – Pfohl, Hans-Christian – Szabó Lajos – Elbert, Ralf: A vállalati kultúra hatása a Magyarországon működő magyar-német transznacionális vállalatok vezetési rendszerének sikerére. Vezetéstudomány, 2004. 11.
Konferencia kiadványok:
- Gaál, Zoltán – Szabó, Lajos – Kovács, Zoltán: Competition of Cultures int he Era of Globalisation. In Management Horizons – Visions and Challenges. 115-131. oldal. ISBN 978-9955-12-238-8, 2007.
- Kovács, Zoltán – Gaál, Zoltán – Szabó, Lajos: The Examination of the Features and of the Relationships of Natural Cultures with Regard to Trompenaars’ Model. In Annals of DAAAM for 2007 & Proceedings. 393-394. oldal. ISBN 3-901509-58-5. 2007.
- Gaál, Zoltán – Szabó, Lajos: Erfolgreiche Mitarbeiterführung deutsch-ungarischer Unternehmen in Ungarn. In: szerk: Kocziszky György: VI. Nemzetközi Konferencia a Közgazdász képzés megkezdésének 20. évfordulója alkalmából. 340-345. oldal. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar 2007. ISBN 978-963-661-788-2
- Szabó Lajos – Kovács Zoltán: A nemzeti kultúra hatása a versenyképességre. Karbantartás és a jövőorientált menedzsment c. nemzetközi karbantartási konferencia kiadványa, Veszprémi Egyetem, 2005. június 6-8.
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos: Német-magyar szervezeti kultúra összehasonlítások. Karbantartás – megbízhatóság – hatékonyság c. nemzetközi karbantartási konferencia kiadványa, Veszprémi Egyetem, 2004. június 7-9.
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Stratégiai menedzsment, Általános menedzsment, Vezetési szeminárium, Globalizáció és szervezeti kultúra, Szervezet- és munkapszichológia, Szervezeti magatartás, Menedzsment kihívások
Kultúrák versengése a globalizáció korszakában – A nemzeti kultúra jellemzőinek és összefüggéseinek vizsgálata a Trompenaars-modell alapján
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Fons Trompenaars alapító és vezető, Trompenaars Hampden-Turner Intercultual Management Consulting
- Kovács Zoltán PhD hallgató, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
A kutatás támogatói:
- Trompenaars Hampden-Turner Intercultual Management Consulting, Amsterdam
- IMD International, Lausanne
A kutatás célja:
A kutatás fő célja egyrészt a magyar nemzeti kultúra sajátosságainak, a kulturális beállítottság összefüggéseinek, másrészt a nemzeti kultúra és a versenyképesség kapcsolatának vizsgálata volt. Az egyének szintjén végzett vizsgáltatok elsődleges célja, hogy meghatározza az egyének kulturális jellemzőinek, az úgynevezett személyiségfaktoroknak a befolyásoló tényezőit. Az egyének szintjén végzett vizsgálatokkal ellentétben a nemzetek szintjén végzett elemzések célja, nem a kulturális sajátosságokat meghatározó tényezők, hanem a kultúra hatásának vizsgálata, a gazdasági fejlettség kultúra általi befolyásoltságának feltérképezése volt.
A kutatás időtartama:
2004-2007
A kutatás rövid leírása:
A kutatás alapját egy, a Trompenaars-kérdőívvel, Magyarországon elvégzett felmérés szolgáltatja, amely empirikus adatfelvétellel 2004-ben és 2005-ben zajlott. A vizsgálat kvantitatív módszertannal történt és keresztmetszeti vizsgálat volt. A kérdőíves kutatáshoz kapcsolódó minta összes elemszáma 501. A válaszadók vállalatok vagy szervezetek közép- illetve felsővezetői pozícióját betöltő, Magyarországon élő, magyar állampolgárságú személyek voltak.
Az elemzések a primer adathalmaz mellett két másik szekunder adathalmazra támaszkodtak. Az egyik a Trompenaars-adatbázis országokra vonatkozó kultúraadatai. A nemzeti kultúra jellemzők a különböző országok vonatkozásában egységes, a magyarországi felméréshez használttal megegyező kérdőív segítségével kerültek meghatározásra és az adatbázis a központi, Trompenaars által kidolgozott kultúramodell hét dimenziójának értékeit tartalmazza az országokhoz kapcsolódóan. Az elemzésekhez a versenyképesség vonatkozásában pedig a svájci IMD World Competitiveness Yearbook 2005-ös adatai kerültek felhasználásra. Az IMD évente ad ki versenyképességi rangsort, amelynek összeállítása széleskörű mutatók összegzésével történik. A kérdőívek kiértékelését a Trompanaars Hampden-Turner Intercultural Management Consulting végezte, a mélyebb összefüggések feltárása korrelációanalízis és lineáris regresszió segítségével történt.
A kutatás eredményei:
A kutatás során meghatározásra kerültek Magyarország nemzeti kultúrájának jellemzői, amelyek a következők: univerzalizmus, individualizmus, specifikus orientáció, semleges orientáció, enyhe szerzett státuszú orientáció, enyhe jövő-orientáció és enyhe külső-orientáció.
A demográfiai jellemzők és a kulturális beállítottság összefüggéseinek vonatkozásában, a profit-orientált és a non-profit szférában dolgozók kulturális sajátosságainak összehasonlítása alapján kijelenthető, hogy a két szféra dolgozói eltérő kulturális sajátosságokkal rendelkeznek. A profit-orientált szektorra magasabb mértékű jövő-orientáció jellemző. A non-profit szféra pedig magasabb értéket mutat az univerzalizmus, a múlt-orientáció és kis mértékben a semleges orientáció tekintetében.
A kutatás eredményeképp felállított másik modell a nemzeti kultúra és a versenyképesség összefüggéseit mutatja be. A modell 42 ország adatai alapján került összeállításra. Az elemzések egyértelműen igazolták a kultúra és versenyképesség összefüggését országok szintjén. A versenyképességet meghatározó kultúradimenziók a semleges/emocionális, szerzett/öröklött státuszú és a múlt-orientáció. A dimenziókhoz kapcsolódó ellentétes kultúrajellemzők közül, a semleges és a szerzett státuszú orientáció hat pozitívan a versenyképességre, míg a múlt-orientáció negatívan.
A gyakorlati jellegű vizsgálatok utolsó része térségek és országok versenyképesség szempontjából meghatározó kulturális dimenziók mentén történő összehasonlítását foglalja magába. Az összehasonlítások alapját a kutatás során feltárt – nemzeti kultúra és versenyképesség összefüggéseit alátámasztó – megállapítások jelentették. A térségek vonatkozásában a három, világgazdasági szempontból legmeghatározóbb gazdasági térség összehasonlítására került sor. A szerzett/öröklött státuszú orientáció tekintetében jelentős eltérések figyelhetők meg. A legnagyobb mértékű szerzett státuszú orientációval rendelkező térség az észak-amerikai, ezt követi jelentősen alacsonyabb értékű szerzett státuszú orientációval az Európai Unió. Japán és a Dél-kelet Ázsia térségére pedig már inkább az öröklött státuszú orientáció a jellemző. A semleges/emocionális dimenziót vizsgálva megállapítható, hogy Észak-Amerika és az ázsiai térség hasonló mértében semleges orientált, míg az Európai Unió a dimenziót jelképező skála középértékénél helyezkedik el, ami azt mutatja, hogy egyik sajátosság dominanciája sem jellemző. Érdekes eredményt hozott a térségek időorientáció szerinti összehasonlítása. Eszerint Észak-Amerika jellemzően jövő-, Japán és Dél-kelet Ázsia jelen-, míg az Európai Unió múlt-orientált. Az Unió tehát a versenyképességet meghatározó kultúradimenziók közül az idő- illetve a szerzett státuszú orientáció vonatkozásában mutat kedvezőtlen sajátosságokat a világgazdasági térségekkel összehasonlítva.
Magyarország és az Európai Unió összehasonlításából az a megállapítás adódott, hogy hazánk több, a versenyképességet meghatározó kulturális sajátosság tekintetében is az Európai Unióhoz, illetve annak meghatározó országaihoz hasonló, sőt kedvezőbb helyzetben van. Ilyen például a semleges orientáció, amelyben hazánk az Európai Unió átlagánál magasabb értéket mutat. Hasonlóan kedvező kulturális sajátosságokkal rendelkezik Magyarország az időorientáció tekintetében is, ahol az Unió múlt-orientációjával ellentétben hazánkra, ha csak kis mértékben is, de a jövő-orientáció dominanciája a jellemző. A szerzett/öröklött státuszú orientáció tekintetében azonban más a helyzet. A szerzett státuszú orientáció vonatkozásában Magyarország lényegesen alacsonyabb értéket mutat, mint az Európai Unió átlaga. Hazánkra csupán kis mértékben a középérték feletti, míg az Európai Unióra jelentősebb szerzett státuszú orientáció a jellemző.
Legfontosabb publikációk:
Könyvek:
- Szabó Lajos – O. Kovács Zoltán – Óvári Nóra: A fenntartható fejlődés forrása – A kulturális tőke sajátosságai és hozadéka. In: Szerk.: Kovács Zoltán – Szabó Lajos: Menedzsment a XXI. században. Pannon Egyetem, Veszprém, 2007. ISBN 978-963-9696-28-0
- Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzetközi menedzsment és szervezeti kultúra. Segédlet CD-n. DOC Hungary Kft. Szombathely, 2004.
Folyóiratcikkek:
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Culture, Competence, Competitiveness: Managing Diversity at Individual and Community Level, The International Journal of Diversity in Organisations, Communities and Nations, Melbourne, Australia, 2007. 7.
- Gaál Zoltán – Kovács Zoltán.: Jöttünk! Látunk. Győzünk? Harvard Businessmanager, 2006. 6.
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzetközi vállalati stratégiák és a nemzeti vállalati kultúrák összefüggései. Vezetéstudomány, 2005. 7-8.
- Gaál Zoltán – Szabó Lajos – Kovács Zoltán: Nemzeti vállalati kultúrák vizsgálata. Személyügyi Hírlevél, 2005. 4.
Konferencia kiadványok:
- Gaál, Zoltán – Szabó, Lajos – Kovács, Zoltán: Competition of Cultures in the Era of Globalisation. In Management Horizons – Visions and Challenges. 115-131. oldal. ISBN 978-9955-12-238-8, 2007.
- Kovács, Zoltán – Gaál, Zoltán – Szabó, Lajos: The Examination of the Features and of the Relationships of Natural Cultures with Regard to Trompenaars’ Model. In Annals of DAAAM for 2007 & Proceedings. 393-394. oldal. ISBN 3-901509-58-5. 2007.
- Kovács Zoltán.: Kultúrák versengése – A nemzeti kultúra és a versenyképesség összefüggései. Karbantartás Megbízhatóság Megbízhatósági Kultúra Nemzetközi Konferencia kiadványa, Pannon Egyetem, 2006. június 12-14.
- Kovács Zoltán.: A nemzeti kultúra hatása a versenyképességre, Tudás és versenyképesség pannon szemmel. Pannon Gazdaságtudományi Konferencia tanulmánykötet I-II. kötet, II. kötet 80. oldal Pannon Egyetem, 2006. június 2.
- Szabó Lajos – Kovács Zoltán: A nemzeti kultúra hatása a versenyképességre Karbantartás és a jövőorientált menedzsment c. nemzetközi karbantartási konferencia kiadványa, Veszprémi Egyetem, 2005. június 6-8.
- Kovács Zoltán.: Az interkulturális menedzsment empirikus vizsgálatának tapasztalatai, Karbantartás Megbízhatóság Hatékonyság Nemzetközi Konferencia kiadványa, Veszprémi Egyetem, 2004. június 7-9.
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Stratégiai menedzsment, Általános menedzsment, Vezetési szeminárium, Globalizáció és szervezeti kultúra, Kulturális különbözőségek menedzselése, Menedzsment kihívások
Tudatos Tudásmenedzselés a Tudásgazdaságban – A tudásmenedzsment sajátosságainak vizsgálata a magyar szervezeteknél
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Obermayer-Kovács (Óvári) Nóra, PhD hallgató, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
A kutatás támogatói:
KPMG-BME Akadémia, Budapest
A kutatás célja:
A kutatás fő célkitűzése, hogy a gyakorlatban hasznosítható, ugyanakkor elméletileg és módszertanilag megalapozott megközelítés kerüljön kidolgozásra, amely elősegíti a szervezetek tudásmenedzsmenttel kapcsolatos tevékenységeinek feltérképezését és megvalósítását, valamint rámutasson mindezek támogatására alkalmas tudásmegosztó kultúra kialakításának jelentőségére.
A kutatás időtartama:
2004-2007
A kutatás rövid leírása:
A kutatóműhely egyrészt empirikusan, kvantitatív kutatási módszerekkel vizsgálja a magyar szervezetek tudásmenedzsment-gyakorlatának sajátosságait. Az elemzés a kutatóműhely közreműködésével kidolgozott és lebonyolított „Tudásmenedzsment Magyarországon 2005/2006” kérdőíves felmérés adatbázisán alapul (130 szervezet). A kutatás kísérletet tesz a szervezetek tudásmenedzsment-gyakorlatát leíró faktorok modellezésére, továbbá egy folytonos érettségi modell megalkotására. A kutatóműhely bevezeti a szervezetek tudásmenedzsment-gyakorlatának fejlettségi szintjét meghatározó mutatószámot, majd pedig feltárja a szervezet mérete és a tudásmenedzsment-gyakorlatának fejlettségi szintje közötti összefüggéseket. A kutatóműhely kvalitatív, esettanulmány módszerrel (6 szervezet esetében) vizsgálja a kapcsolatot a tudásmenedzsment programok sikeres alkalmazása és a szervezeti kultúra között.
A kutatás eredményei:
A kutatás meghatározta egy szervezet tudásmenedzsment-gyakorlatát leíró hét faktort, amelyek modellezésével megalkotta a Tudásmenedzsment-profil érettségi modellt. A modellt alkotó hét faktor a tudatosság, a rögzítés, a megosztás, a technológia, az információ, a közösség és az infrastruktúra. A folytonos érettségi modell a tudásmenedzsment-faktorok segítségével azonosítandó területeket nevez meg, amelyeken belül az egyes tudásmenedzsment-elemek bevezetésével és alkalmazásával tudja a szervezet fejleszteni tudásmenedzsment-gyakorlatát.
A tudásmenedzsment faktorok értékéből létrehozott egy új mutatószámot, a Tudásmenedzsment-indexet, amely egy szervezet tudásmenedzsment-gyakorlatának fejlettségi szintjét mutatja meg. Az empirikus felmérésben résztvevő szervezetek esetében ez a mutatószám a teljes minta átlagához való viszonyt fejezi ki, vagyis megmutatja, hogy egy szervezet átlagos, átlag alatti vagy éppen átlag feletti tudásmenedzsment-gyakorlattal rendelkezik-e.
A szervezet mérete, ezen belül is a szervezet éves árbevétele és a tudásmenedzsment fejlettségi szintje között összefüggést találtunk. A kutatás megállapította, hogy egy szervezet minél nagyobb árbevétellel rendelkezik, annál nagyobb a Tudásmenedzsment-index értéke, vagyis tudásmenedzsment-gyakorlatának fejlettségi szintje annál magasabb.
A kutatás megvizsgálta a Trompenaars-féle szervezeti kultúra típusok közül az „irányított rakéta” típusú kultúrával rendelkező szervezetek esetében a tudásmenedzsment programok alkalmazását. Interjú készült a „Tudásmenedzsment Magyarországon 2005/2006” felmérés, valamint a Magyar nemzeti kultúra kutatás közös résztvevőivel. A kutatás megállapította, hogy valamennyi „irányított rakéta” szervezeti kultúrával rendelkező szervezet sikeres tudásmenedzsment programot folytat, amelyből következtethető, hogy ezen kultúratípus sajátosságai támogatják a tudásmenedzsment-gyakorlat ideális működését.
Legfontosabb publikációk:
Könyvek:
- ÓVÁRI N. /TOMKA J.: Tudásmenedzsment Magyarországon 2005/2006. KPMG – BME Akadémia – Pannon Egyetem Riport kiadványa, KBA Oktatási Kft, Budapest, 2006
- ÓVÁRI N.: A magyar szervezetek tudásmenedzsment gyakorlata. Megragadni a megfoghatatlant… – Tudásmenedzsment elméleti és módszertani megközelítésben, MTA Vezetés- és Szervezéstudományi Bizottság Tudásmenedzsment Albizottságának gyűjteményes kötete, N. & B. Kiadó, Budapest, I. kötet, 155-170, 2006
- ÓVÁRI N.: Magyar kis-, közép- és nagyvállalatok tudásmenedzsment gyakorlata egy empirikus kutatás tükrében. Multidiszciplináris Társadalomtudományi Doktori Iskola Évkönyve, Széchenyi István Egyetem, Győr, 177-185, 2007
- GAÁL Z. / SZABÓ L. / ÓVÁRI, N.: Cultural impacts on organizational knowledge sharing. DAAAM International Scientific Book 2007, Vol. 6, Publisher DAAAM International Vienna, Vienna 2007 (megjelenés alatt)
Folyóiratcikkek:
- ÓVÁRI N.: Tudásmenedzsment Magyarországon. Munkaügyi Szemle, 50. évfolyam, 9. szám, 20-22, 2006
- ÓVÁRI N.: Tudásmenedzselés a magyar szervezeteknél. Személyügyi Hírlevél, XVII. évfolyam, február, 58-63, 2007
- ÓVÁRI N.: Tudásmegosztó kultúra. – IT Business, V. évfolyam, 30-31. szám, 24-25, 2007
- GAÁL Z. / SZABÓ L. / OBERMAYER-KOVÁCS, N.: A tudásmenedzsment kulturális befolyásoltsága. CEO Magazin, VIII. évfolyam, 2007/4. szám, 27-33, 2007
Konferencia kiadványok:
- ÓVÁRI N.: A tudásmenedzsment alkalmazásának empirikus vizsgálata. Tudás és versenyképesség pannon szemmel, Pannon Gazdaságtudományi Konferencia tanulmánykötete, Pannon Egyetem, Veszprém, II. kötet, 138-142, 2006
- OBERMAYER-KOVÁCS N. / CSEPREGI A.: Perspectives of Knowledge Management – Investigations at Hungarian Organizations, in Proceedings of Business Scienes Symposium for Young Researchers, Feast of Hungarian Science 2007, Budapest Tech Hungary, Keleti Károly Faculty of Economics, Budapest, 27-36, 2007
- ÓVÁRI N.: The future: knowledge sharing culture. MicroCAD 2004 International Scientific Conference, Miskolci Egyetem kiadványa, Miskolc, 175-180, 2004
- ÓVÁRI N. / CSIZMADIA T.: Tudásmenedzsment – csodaszer vagy múló hóbort? Karbantartás és a jövőorientált menedzsment Nemzetközi Konferencia, Veszprémi Egyetem kiadványa, Veszprém, 99-111, 2005
- ÓVÁRI N.: Tudásmenedzsment Magyarországon – 2005/2006-os empirikus kutatás. Karbantartás – Megbízhatóság Megbízhatósági Kultúra Nemzetközi Konferencia, Pannon Egyetem kiadványa, Veszprém, 157-164, 2006
- GAÁL Z. / SZABÓ L. / ÓVÁRI, N.: Knowledge Management and its Cultural Perspective. In proceedings of Knowledge Management in Organization, New Trends in Knowledge Management, University of Salento, Lecce, 10-14, 2007
- GAÁL Z. / SZABÓ L. / ÓVÁRI, N.: Cultural Impacts on Organizational Knowledge Sharing. Annals of DAAAM for 2007 & Proceedings of the 18th International DAAAM Symposium, DAAAM International, Vienna, Austria, 535-536, 2007
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Stratégiai menedzsment, Általános menedzsment, Vezetési szeminárium, Tudásmenedzsment
Díjak
- ÓVÁRI N.: 2006 év PhD-díj. Gazdaságinformatikai Konferencia (GIKOF), Széchenyi István Egyetem, Győr, 2006. november 10.
- ÓVÁRI N.: Author and Winner of Festo Young Researcher and Scientist Support Scholarship. 1st European DAAAM International Young Reserachers´and Scientists´Conference, University of Zadar, Zadar, Croatia, 24-27th October, 2007
- ÓVÁRI N.: Best Young Researcher and Scientist Paper Award. 1st European DAAAM International Young Reserachers´and Scientists´Conference, University of Zadar, Zadar, Croatia, 24-27th October, 2007
International Mapping of Knowledge Sharing Excellence
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Csepregi Anikó PhD hallgató, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dancsecz Gabriella, PhD hallgató, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Kosztyán Zsolt, egyetemi adjunktus, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
A kutatás támogatói:
- Alcoa Foundation – szponzor
- KPMG-BME AKADÉMIA
A kutatás célja:
A kutatás célja kiválasztott közép-, kelet-európai országok (Magyarország, Szlovákia, Románia, Ukrajna, Csehország és Lengyelország) közép-, és nagyvállalatainál feltárni azokat a tényezőket, amelyek jelentős mértékben befolyásolják a tudás megosztás érettségét a felső vezetés / az ügyvezetés alatt álló vezetők körében, továbbá megvizsgálni ezen vezetőknek a tudásmegosztás érettségében betöltött szerepét.
A kutatóműhely kutatási projektjeit hazai és nemzetközi szakmai partnerekkel végzi. A projekt alapítványok szponzorálják. A kutatási projektekről írásos kutatási jelentés és szóbeli prezentáció készül.
A kutatás időtartama:
2006-2009
A kutatás rövid leírása:
A kutatás során személyes interjúk és kérdőíves megkérdezés módszerével összesen magyarországi illetve közép-, kelet-európai országok vállalatait vizsgáltunk. Minden vállalatnál a felső vezetés / az ügyvezetés alatt álló vezetőt kérdeztük meg.
A projekt öt fő fázisra bontható.
A problémafelvetés, valamint az irodalomkutatás után vezetői mélyinterjúkat készítettünk. A vezetőkkel folytatott interjúk a tudásmenedzsmenttel, tudásmegosztással kapcsolatos vállalati gyakorlatot világítják meg. A kérdőívek értékelésekor egyszerű statisztikai elemzéseket, a mélyebb összefüggések feltárására kauzális elemzéseket végeztünk.
Legfontosabb publikációk:
Konferencia kiadványok:
- Csepregi Anikó: Tudásmenedzsment, tudásmegosztás Közép-, és Kelet-Európában, II. Pannon Gazdaságtudomány Konferencia, Veszprém, 2007. június 7.
- Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella – Csepregi Anikó: Karbantartási projektek vezetése és szervezése, XIX. Karbantartási Konferencia, Veszprém, 2007. június 11-13.
- Csepregi Anikó: Knowledge sharing of middle managers, 6th International Conference of Ph.D. Students , Miskolc, 2007. augusztus 12-18., 103-108. oldal
- Obermayer-Kovács Nóra – Csepregi Anikó: Perspectives of Knowledge Management – Investigations at Hungarian Organizations, Fiatal Kutatók Szimpóziuma, Magyar Tudomány Ünnepe 2007, Budapest, 2007. november 16., 27-36. oldal
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Stratégiai menedzsment, Vezetési szeminárium, Tudásmenedzsment, Szervezetfejlesztés, Menedzsment kihívások
Nemzetközi sportrendezvényi projektek sikerességének vizsgálata
A kutatás résztvevői:
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dancsecz Gabriella, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
A kutatás támogatói:
- BAYHOST (Bajor Szabad Állam – nemzetközi vizsgálathoz ösztöndíj lehetőség biztosítása)
- Projekt Menedzsment Mesterség Kitűnőségéért Alapítvány
A kutatás célja:
Kutatásunk célja a hazánkban, valamint a kiválasztott európai országokban rendezett nemzetközi sportesemények sikertényezőinek azonosítása, valamint a versenyek sikerének megítélésében szerepet játszó kritériumok definiálása. Továbbá célunk, azon szervezési megoldások, menedzsment módszerek összegyűjtése, amelyek a sportrendezvényi projektek sikerességét meghatározzák.
A kutatás időtartama:
2004-2007
A kutatás rövid leírása:
A kutatás során a releváns szakirodalmak, valamint a tapasztalt sportrendezvény-szervezőkkel készített személyes interjúk alapján került összeállításra a kutatás modellje, amely bemutatja a sportrendezvényi projektek siker tényezőit és kritériumait, valamint a modell elemei között fennálló lehetséges kapcsolatokat.
A kutatási modell vizsgálatára egyrészt empirikus kutatást végzünk, amely során személyes interjút készítünk néhány kiválasztott sportrendezvény szervezőivel tapasztalataik megismerésére, valamint kérdőíves megkérdezést végzünk a hazánkban és a kiválasztott országokban 2000 és 2007 között megrendezett nemzetközi sportrendezvények szervezői körében. Másrészről pedig a szekunder vizsgálat keretében néhány kiválasztott sportesemény projekt dokumentációjának és értékelésének részletes elemzésére kerül sor.
A kutatás eredményei:
Az interjúk tapasztalatai, a kérdőívek eredményeinek statisztikai elemzése, valamint a szekunder vizsgálatok értékelése alapján kapott kutatási eredmények feltárják, hogy mely tényezők befolyásolják a sportrendezvények sikeres megszervezését és lebonyolítását.
Legfontosabb publikációk:
Folyóiratcikkek:
- Nagy Zsuzsanna – Dancsecz Gabriella: Érintettek és munkatársak elégedettsége, mint a sikerességet meghatározó tényező (RMKT Közgazdász Fórum, 2006. december)
- Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella: Karbantartási projektek menedzselésének stratégiai és operatív kérdései (Üzemfenntartás – karbantartás, 2005/6.)
- Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella: Karbantartási projektek menedzselésének stratégiai és operatív kérdései II. rész (Magyar Grafika, 2004. december, XLVIII/8.)
- Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella: Karbantartási projektek menedzselésének stratégiai és operatív kérdései I. rész (Magyar Grafika, 2004. különszám, XLVIII/7.)
Nemzetközi konferencia kiadványok:
- Dancsecz, Gabriella: Factors and Criteria for Organazing Successful International Sporting Events (6th International Conference of PHD Students, lektorált tanulmánykötet, Miskolc, 2007. augusztus)
- Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella – Csepregi Anikó: Karbantartási projektek vezetése és szervezése (A karbantartás fókuszában: Minőség-Hatékonyság-Rendelkezésre állás – Nemzetközi Karbantartási Konferencia kiadvány, Veszprém, 2007. június)
- Dancsecz, Gabriella – Szabó, Lajos: Analysing international sport events from the aspect of project management (Local Sport in Europe – 4th European Association for Sociology of Sport Conference, lektorált elektronikus tanulmánykötet, Münster, 2007. május)
- Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella: Projektirányítási rendszerek a karbantartásban (Karbantartás-Megbízhatóság-Megbízhatósági kultúra – Nemzetközi Karbantartási Konferencia kiadvány, Veszprém, 2006. június)
- Dr. Gaál Zoltán – Dr. Szabó Lajos – Csizmadia Tibor – Dancsecz Gabriella: Projektek sikerének többdimenziós megközelítése (Karbantartás és a jövőorientált menedzsment – Nemzetközi Karbantartási Konferencia kiadvány, Veszprém, 2005. június)
Hazai konferencia kiadványok:
- Dancsecz Gabriella – Szabó Lajos: Projekt menedzsment szemléletmód a nemzetközi sportrendezvények szervezésében (VI. Országos Sporttudományi Kongresszus, lektorált tanulmánykötet, Eger, 2007. október)
- Dancsecz Gabriella: Nemzetközi sportrendezvények szervezési sikertényezői és a siker megítélésének kritériumai (II. Pannon Gazdaságtudományi Konferencia, lektorált tanulmánykötet, Veszprém, 2007. június)
- Dancsecz Gabriella: Nemzetközi sportrendezvények sikerességének vizsgálata projekt menedzsment szempontból (XXVIII. OTDK Közgazdaságtudományi Szekció, Doktorandusz Konferencia, lektorált tanulmánykötet, Miskolc, 2007. április)
- Dr. Szabó Lajos – Dancsecz Gabriella: Projektsiker értelmezések, sikertényezők és sikerkritériumok (XIII. Intézményi Tudományos Fórum, lektorált tanulmánykötet, Keszthely, 2007. március)
- Dancsecz Gabriella: Nemzetközi sportrendezvények vizsgálata projekt menedzsment szempontból (Pannon Gazdaságtudományi Konferencia, Tudás és Versenyképesség pannon szemmel lektorált tanulmánykötet, Veszprém, 2006. június)
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Projekt menedzsment, Rendezvényszervezési projektek, Projektek tervezése és irányítása
EUROMOST ( EUROpe – MObilité – STages ) Szakmai gyakorlat és mobilitás közép-és kelet Európában
A kutatás résztvevői:
- Dr Bittner Péter egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr Hortobágyi Ildikó osztályvezető, Pannon Egyetem, Tudományos Osztály,
- Brazsil Dávid PhD hallgató, Pannon Egyetem Georgikon Mezőgazdaság -tudományi Kar,
- Takács Klaudia egyetemi hallgató
- Sümegi Attila egyetemi hallgató
- Bencsik Tamás egyetemi hallgató
- Koordinátor: Lotaringiai Egyetemi Szövetség (Franciaország)
- Partnerek: Dom Europy (Lengyelország)
- Educonsult (Belgium)
- Lyoni Egyetemi szövetség (Franciaország)
- EURES Európai Hálózat ANPE de Metz (Franciaország)
- Francia Kereskedelmi és Iparkamarák Szövetsége
- Comenius Egyetem Pozsony (Szlovákia)
- Bukaresti Egyetem (Románia)
- Madeirai Egyetem (Portugália)
- Valodu Centrs (Lettország)
A kutatás támogatója:
Leonardo d Vinci EU program
A kutatás célja:
Felhívni a tanulók, a fiatal diplomások, a képzésben résztvevők, és minden európai személy figyelmét, az egyesült európai országokban lévő szakmai gyakorlati és mobilitási lehetőségekre.
A kutatás időtartama:
2003 – 2006
A kutatás rövid leírása:
A kutatás során dokumentumelemzéssel és interjú módszerrel tártuk fel a tisztán magyar, illetve vegyes tulajdonú vállalatok fogadókészségét, és azt, hogy mit nyújtanak a hozzájuk érkező gyakornokoknak. Az interjúk során rákérdeztünk arra, hogy miként értelmezik a gyakorlatot, milyen információkkal segítik a gyakorlati hely keresését, és mire készüljenek fel a pályázók.
A kutatás eredményei:
Szakmai gyakorlati és munkavállalási útmutató és hasznos tanácsok gyűjteménye a kétirányú mobilitás elősegítésére.
Internet alapú gyakornoki és munkahelyi adatbank, mely összekapcsolja azokat, akik szakmai gyakorlati helyet illetve munkahelyet keresnek és kínálnak a kibővült Európai Unióban.
47 oktatási modul az európai országok kultúrájáról, bemutatva történelmüket, földrajzukat, geopolitikájukat, gazdaságukat, kereskedelmüket, politikai életüket intézményrendszerüket és minden napi életüket.
Nyelvi háttérprogramként a LELA (Learning Eastern Languages ) lehetőséget biztosít az újonnan csatlakozott országok nyelvének tanulásához. Ezen belül a „Hallgasd, hogy értsd” modul segíti a frissen csatlakozott országon polgárainak a nyelvtanulását.
Mely tantárgyak oktatásában kerültek felhasználásra a kutatási eredmények?
Humánerőforrás menedzsment, Karrier Irodák tevékenységében
Humánmenedzsment a gyakorlatban
A kutatás résztvevői:
- Dr Bittner Péter egyetemi docens, Szervezési és Vezetési Tanszék,
- Dr Dimény Erzsébet tanszékvezető egyetemi docens, Számvitel és Controlling Tanszék,
- Ángyán Tamás egyetemi adjunktus, Számvitel és Controlling Tanszék,
- Klausz Melinda PhD hallgató, Számvitel és Controlling Tanszék
- Szűcs Ágnes PhD hallgató,
- Kun Nikoletta egyetemi hallgató,
- Ortutay András egyetemi hallgató,
- Hajós Tamás egyetemi hallgató
A kutatás támogatói:
- MAL RT Timföldágazat
- Duna Televízió
- Kürt Rt
- Karl Zeiss Vision
A kutatás célja:
A humánerőforrás elméletének és gyakorlatának fejlesztése, terjesztése a KKV-k, és más munkaszervezetek gyakorlatában.
A kutatás időtartama:
2003 – 2007
A kutatás rövid leírása:
Kezdetben a humánerőforrás menedzsment hazai helyzetét kutattuk. Ezen felmérés eredményeként körvonalazódott a dolgozói elégedettség, a tudásmenedzsment, a humán kontrolling valamint az EU csatlakozás hatásvizsgálatának szükségessége. Kérdőíves felméréseink arról győztek meg, hogy Magyarországon a humánerőforrás menedzsment témakörét a munkaszervezetek az EU-hoz viszonyítva felszínesen kezelik. Van dolgozói elégedettség vizsgálat, de nincs visszacsatolás. Beszélünk a tudásmenedzsmentről, a humán kontrollingról, de ezek csak egy- egy vezető gondolatvilágában jelennek meg, vagy csak mutatószám háborút folytatnak anélkül, hogy a folyamatok szintjén vizsgálnák a kérdést. Arról is meggyőződtünk, hogy a humánmenedzsment szempontjából külön kell kezelni a kis és közepes méretű munkaszervezeteket (KKV), mert itt gyakorlatilag nincs olyan szakember aki a humán kérdésekkel szakszerűen tudna foglalkozni.
A kutatás eredményei:
A dolgozói elégedettség szakszerű kezeléséhez fontos lenne egy modell megalkotása, mely elősegítené az ennek során szerzett ismeretek beépülését az irányítási rendszerbe. A kutatást jelenleg egy PhD hallgató folytatja.
A tudásmenedzsmentet szintén a nagy munkaszervezeteknél elemzik, holott a jövő szempontjából nélkülözhetetlen lenne a KKV-k tudásmenedzsmentjének elemzése, fejlesztése. Ezen a területen Hajós Tamás ért el eredményeket a Kürt Rt-nél folytatott kutatása alapján, és nyert a 2004. évi OTDK-n első díjat.
Az EU humánterületen gyakorolt hatásáról kedvezőtlen kép alakult ki, mert sok esetben az ide érkező jó nevű multik is a magyar szintre „silányodtak”.
A humán kontrolling területet kutatva megállapítottuk, hogy a létszámtervezés költségalapra helyezésével nincsenek megbízható alapadatok a rendszer működtetéséhez. Ebből következően a mutatószámok nem megbízhatóak. Jelenleg két PhD hallgató folytat kutatásokat ezen a területen.
Legfontosabb publikációk:
Folyóiratcikkek:
- Bittner P.: Karriertervezés és személyzetfejlesztés = tudásmenedzsment, CEO Magazin 2003/1
- Bittner P.: az EU mint kultúrák találkozása, Humánpolitikai Szemle, XVI. évf. 2005/2 sz.
- Hajós Tamás Dávid – Bittner P.: Tudásmenedzsment az üzleti siker alapja kis- és középvállaltoknál, CEO Magazin, VII.évf. 2006/2
Konferencia kiadványok:
- Nagy Zsuzsanna: a munkával való elégedettség és a szervezeti elkötelezettség újragondolása, Pannon Gazdaságtudományi Konferencia, Tanulmánykötet
- Szűcs Ágnes: A humán kontrolling jelentősége a tudásalapú gazdaságban, pannon Gazdaságtudományi Konferencia, Tanulmánykötet
Mely tantárgyak oktatásában kerültek felhasználásra a kutatási eredmények?
Humánerőforrás menedzsment, humán kontrolling, MsC tantárgyként.
Középvezetők tudásmegosztása és tudásmegosztást segítő kompetenciái
A kutatás résztvevői:
- Dr. Gaál Zoltán egyetemi tanár, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Szabó Lajos egyetemi docens, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Obermayer-Kovács (Óvári) Nóra, egyetem adjunktus, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
- Dr. Csepregi Anikó, egyetemi adjuntus, Pannon Egyetem Szervezési és Vezetési Tanszék
A kutatás célja:
A kutatás célja azon tényezők feltárása, amelyek a magyarországi közép- és nagyvállalatoknál dolgozó középvezetők tudásmegosztásának érettségét leírják továbbá azon kompetenciacsoportok és kompetenciák feltárása, amelyeket ezen középvezetők fontosnak tartanak a tudásmegosztás eléréséhez. A kutatás további céljai között szerepel annak vizsgálata, hogy az egyéni és szervezeti jellemzők közül mely tényezők hatására mutatkozik különbség ezen középvezetők tudásmegosztásának érettségében és által fontosnak tartott kompetenciacsoportokban.
A kutatás időtartama:
2009-2013
A kutatás rövid leírása:
A kutatóműhely empirikusan, kvantitatív kutatási módszerek felhasználásával vizsgálja a magyarországi közép és nagyvállalatnál dolgozó középvezetők tudás megosztásának sajátosságait. Ezen elemzés a kutatóműhely a középvezetők körében lebonyolított kérdőíves felmérés adatbázisán alapulva feltárja a középvezetők tudásmegosztásának érettségét leíró elemeket valamint azon kompetenciacsoportokat, amelyeket a középvezetők fontosnak tartanak a tudásmegosztás megvalósításához. A középvezető egyéni és szervezeti jellemzői tekintetében eltérés mutatkozhat a feltár elemeknél és kompetenciacsoportoknál, így ennek vizsgálatára is kitér a kutatócsoport.
A kutatás eredményei:
A kutatás feltárta, hogy a magyarországi közép- és nagyvállalatoknál dolgozó középvezetők tudásmegosztásának érettsége a középvezetők egymás számára való rendelkezésre állásával, a középvezetők és beosztottjaik egymás számára való rendelkezésre állásával, a középvezetők egymás számára nyújtott tudásának hasznosíthatóságával, valamint a középvezetők és beosztottjaik egymás számára nyújtott tudásának hasznosíthatóságával határozható meg.
A kutatás eredményei alátámasztották, hogy eltérés mutatkozik a középvezetők tudásmegosztásának érettségét leíró négy elemen belül az egyéni jellemzőket leíró elemek legalább egyike alapján. Ezen elemek közé tartozik a középvezető funkcionális beosztása, kora és a szervezetnél eltöltött éveinek száma. Az eredmények ezen kívül azt is igazolták, hogy eltérés mutatkozik a középvezetők tudásmegosztásának érettségét leíró három elemen belül a szervezeti jellemzőket leíró elemek legalább egyike alapján. A szervezet típusa, tevékenységi köre és a szervezet által kiszolgált vevői igények típusa található meg ezen elemek között.
A kutatás eredmények alapján megállapítható volt, hogy ezen középvezetők által fontosnak tartott tudásmegosztást elősegítő kompetenciák csoportjába tartoznak a gondolkodáshoz kapcsolódó módszertani kompetenciák, a munkavégzés módjához, stílusához kapcsolódó módszertani kompetenciák, a kommunikációs készségekhez kapcsolódó társas/szociális kompetenciák, az együttműködési készségekhez kapcsolódó társas/szociális kompetenciák, a szakmai kompetenciák, a személyes kompetenciák és az interkulturális kompetenciák.
Az eredmények alapján megállapítható, hogy eltérés mutatkozik a középvezetők által fontosnak tartott tudásmegosztást elősegítő kompetenciák három csoportja tekintetében az egyéni jellemzőket leíró elemek legalább egyike alapján, amelyek között megtalálható a középvezető funkcionális beosztása és a kora. Az eredmények igazolták még, hogy eltérés mutatkozik a középvezetők által fontosnak tartott tudásmegosztást elősegítő kompetenciák két csoportja tekintetében a szervezeti jellemzőket leíró elemek legalább egyike alapján, amelyek közé tartozik a szervezet típusa, tevékenységi köre és a szervezet által kiszolgált vevői igények típusa.
Legfontosabb publikációk:
Könyvek:
- Zoltán Gaál – Lajos Szabó – Nóra Obermayer-Kovács – Zoltán Kovács – Anikó Csepregi (2013) Investigation of National Culture’s Impact on Competitiveness and Knowledge-Sharing Competences. In Thomas, A.R, Pop, N.A., Bratianu, C. (eds.) The Changing Business Landscape of Romania: Lessons for and from Transition Economies. Springer Science+Business Media,ISBN: 9781461468646, pp.19-43
- Szabó Lajos, Csepregi Anikó (2011) Válságkezelés – Kultúraváltás – Tudásmegosztás: Tudatosan Alakított Folyamatok? Noszkay, Erzsébet (szerk.) Tudásból Várat…. Tudásmenedzsment Elméleti és Módszertani Megközelítésben. 233-244. oldal
Folyóiratcikkek:
- Zoltán Gaál, Lajos Szabó, Anikó Csepregi (2013) Organizational Characteristics and Social Competences: Are there differences within social competences connected with communication and co-operational skills based on the characteristics of organizations? The International Journal of Management Science and Information Technology. Vol. II. Special issue: Knowledge strategies, decision making and IT in emergent economies. pp. 182-200.
- Lajos Szabó, Anikó Csepregi (2013) Organizational characteristics and methodological competences. Management & Marketing. 8(Special), pp. 353-362
- Obermayer-Kovács Nóra, Csepregi Anikó (2013) A tudásmenedzselés érettségének szervezeti és egyéni aspektusai Magyarországon. Vezetéstudomány. XLIV(6) pp. 37-43.
- Anikó Csepregi (2012) Lost in Knowledge Sharing: Possible Lessons and Implications for Middle Managers and their Organizations. Pannon Management Review, 2012, December., Volume 1, Issue 1. pp. 67-88.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Obermayer-Kovács Nóra, Csepregi Anikó (2012) Middle Managers’ Maturity of Knowledge Sharing: Investigation of Middle Managers Working at Medium- and Large-sized Enterprises. The Electronic Journal of Knowledge Management, 10(1). pp. 26-38.
- Szabó Lajos, Csepregi Anikó (2011) Competences Found Important for Knowledge Sharing: Investigation of Middle Managers Working at Medium- and Large-sized Enterprises. The IUP Journal of Knowledge Management. 9(3, July), pp. 41-58.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Obermayer-Kovács Nóra, Csepregi Anikó (2010) Successful Knowledge Management and Knowledge Sharing in Hungarian Enterprises. Club of Economics in Miskolc: Theory, Methodology, Practice. 6(2, December), pp. 11-18.
Konferencia kiadványok:
- Zoltán Gaál – Lajos Szabó – Anikó Csepregi (2013) Organizational characteristics that influence the way middle managers and their subordinates are available to each other. In Proceedings of the 14th European Conference on Knowledge Management, Kaunas, Lithuania, 5-6 September 2013. Vol.1, pp. 227-235.
- Zoltán Gaál – Lajos Szabó – Anikó Csepregi (2012) Organizational Characteristics and Social Competences: Are there Differences within Social Competences Connected with Co-operational Skills Based on the Characteristics of the Organization? Proceedings of the 7. International Conference on Business Excelence, 12-13 Oktober 2012. Brasov, Romania. Vol. 1. pp. 220-225.
- Zoltan Gaál – Lajos Szabó – Nóra Obermayer-Kovács – Anikó Csepregi (2012) Are There Differences in the way Middle Managers and their Subordinates are Available for Each Other Based on the Middle Managers Individual Characteristics? (Proceedings of the 13th European Conference on Knowledge Management, Universidad Politéchnica de Cartagena, Spain 6-7 September 2012. pp. 370-380.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Csepregi Anikó (2011) Individual Characteristics Influencing Competences Found Important for Knowledge Sharing by Middle Managers. in Proceedings of the 6th International Conference on Business Excellence. 14th-15th October 2011. Brasov, Romania. Vol. 1. pp. 221-224.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Obermayer-Kovács Nóra, Csepregi Anikó (2011) Middle Managers’ Maturity of Knowledge Sharing: Investigation of Middle Managers Working at Medium- and Large-sized Enterprises. in Proceedings of 12th European Conference on Knowledge Management. 1st-2nd September 2011. Passau, Germany. pp. 306-314.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Csepregi Anikó (2010) Perspectives of Knowledge Sharing and Organizational Culture: Investigation at Hungarian Organizations. in Proceedings of the 5th International Conference on Business Excellence. 15th-16th October 2010. Brasov, Romania. pp. 195-198.
- Gaál Zoltán, Szabó Lajos, Kovács Zoltán, Obermayer-Kovács Nóra, Csepregi Anikó (2009) Knowledge Sharing Investigation: What is the Knowledge Sharing of Managers Like? in Proceedings of 10th European Conference on Knowledge Management. 3rd-4th September 2009. Vicenza, Italy. pp. 286-293.
Mely tantárgyak oktatásában kerületek felhasználásra a kutatási eredmények?
Stratégiai menedzsment, Tudásmenedzsment