Egy korábbi bejegyzésünkben már beszámoltunk arról, hogy a logisztikai menedzsment és a vezetés szervezés mesterszakos hallgatók „ellátási lánc menedzsment” és „anyaggazdálkodás” óra keretében 2011. október 5-én, szakmai tanulmányi kiránduláson vettek részt a Philips székesfehérvári üzemében. A következőkben Domján Péter Csaba, Hargitai Dávid Máté és Neményi Dávid hallgatók élménybeszámolóját folytatásban közöljük.
„Philips avagy a LEAN biztonságosan
… hogyan lesz az 5S-ből 6S…
Szaktársaink társaságában és Pató Gáborné Dr. Szűcs Beáta tanárnő vezetésével, 2011. október 5-én (egy csodálatos szerdai napsütéses napon) az Ellátási lánc menedzsment című óra keretében egy jó hangulatú látogatást tettünk a székesfehérvári Philips gyárban. Itt először egy mindenre kiterjedő prezentációt tartottak nekünk a lean jegyében a gyárról, majd a korábban küldött, illetve az ott spontán feltett kérdéseinket válaszolták meg vendéglátóink. Ezután körbe is vezettek minket a gyártás legfontosabb helyszínein, bemutatva mindazt, amit az elméletben elmondtak. Ezt követően még volt lehetőségünk kérdések feltételére, majd rengeteg élménnyel és tapasztalatokkal gazdagodva indultunk haza erről a mindenképpen hasznosnak mondható kirándulásról.
A következőkben szeretnénk részletesebben is bemutatni a gyárat és annak működését felhasználva az ott hallottakat és látottakat.
Érdemes elsősorban azt megnézni, hogy milyen általános paraméterekkel rendelkezik a cég. A székesfehérvári gyárban 1991-ben kezdődött meg a gyártás és jelenleg kb. 1200 alkalmazottjuk van (amely tartalmazza a bérelt munkaerőt is). Az anyavállalattól 1,11 milliárd EUR-s támogatást kapnak, amit ők az elmúlt évben 9,8 millió legyártott termékkel „háláltak meg”. Az általuk gyártott termékeket két fő csoportra lehet osztani. Az egyik csoport a TV-k, míg a másik csoport a non-TV-k. Ez utóbbi csoportba a borotva, az elektromos fogkefe és a vezeték nélküli telefon tartozik. Az első csoporttal, azaz a televízió-gyártással kapcsolatban pedig fontos megemlíteni, hogy annak a gyártására a cég létrehozott egy új vegyesvállalatot a kínai TPV vállalattal. A gyár működésében a húzórendszer a releváns, megrendelésre gyártanak és mindig az anyagelérhetőségre terveznek. Elsősorban a FIFO, ritkábban a LIFO elveit követik.
A cégnek évente új termékcsaládot kell készítenie (Advanced Production Quality Planning), – az iparági nyomás hatására- éppen ezért a gyár szoros kapcsolatban van a cég belga és szingapúri fejlesztési részlegeivel.
Természetesen a gyárnak vannak egyedi megrendelései is. Ezen termékek előállítása a leginkább időigényes, és van gyártósor, ami ezekért a termékekért felel, ha ilyen jellegű igény érkezett.
A vállalatnak 140 beszállítója van, amelyekről az amszterdami központ és fejlesztési részlegek döntenek. A gyár legfeljebb a helyi beszállítókról dönthet. A cég legfőbb piacai pedig a következők: Benelux államok, Franciaország, Oroszország, stb.. A szállítás elsősorban szárazföldi és vízi, de sürgős esetben légi úton is történhet.
A gyártás mellett kiemelt szerepe van az embereknek, amit olyan objektív mutatószámok támasztanak alá, mint az emberek elkötelezettsége, ami a cégnél nagyon magas; EEI (Employee Engagement Index) 93%. A vezetés tekintetében új vezetői stílust szilárdítottak meg –coaching- ahol nem a beosztottak ellenőrzése az elsődleges, hanem a munkájuk hatékony elvégzése. A cég azt kívánja elérni, hogy a emberek szerves részét alkossák a gyártásnak. Ennek egyik fontos alkotórésze az SPP (Simplicity Proof Point), amely egy elektronikus ötletdoboz, melynek lényege, hogy olyan javaslatokat adjanak a dolgozók, amiknek hozzáadott értéke van (természetesen premizálással párosulnak a bevezetett ötletek. A cél, hogy minden héten legalább száz ötlet kerüljön bevezetésre. Termelési oldalról a gyártás folyamatos fejlesztése, míg humán oldalról az elkötelezettség és a motiváció növelése tud megvalósulni (fontosnak érezheti magát az ember).